Oumbouk blog

Adventure tour day 3

Zaterdag 17 mei 2014

Na een gezamenlijk ontbijt hebben we Gino en Jolanda uitgezwaaid. Zij gaan via Hongarije naar Oostenrijk om daar nog een stukje te toeren. Wij rijden even later Sighetu Maru uit en rijden langs de vele huisjes waar iedereen actief is op deze zaterdag morgen. We komen in Barsana waar we een klooster bezoeken. We vervolgen onze weg en komen in Leud waar het oudste houten kerkje staat van Roemenië …….?? Hier heeft Janny nog een gezellig onder onsje met twee oma’s. We komen in Borsa en drinken bakje koffie bij het tankstation OMV waar we vorig jaar ook zijn geweest.  Hierna gaan we de prislop pas over en trekken eerst nog even ons regenpak aan. De pas was mooi om te rijden maar het wegdek was minder mooi……We waren niet de enigste op de pas zo haalden we drie koeien, geladen op een pick up, in op weg naar boven.Op de top nog wat plaatjes gemaakt en weer verder. Beneden aangekomen belanden we midden in de plaatselijke markt….. langs de doorgaande weg het was een gezellige boel. Bij Moldavita zijn we afgeslagen om een stuk onverhard te rijden naar Putna. Hier loopt een smalspoor langs de weg. Het ziet er vervallen uit maar ik had borden gezien dat je kon opstappen. Volgens Janny was dit niet mogelijk. We zagen ook geen trein. Het was een mooie weg door het dal. Na een paar kilometer moesten we rechtsaf. Het was mooi pad langs snel stromend riviertje. De navigatie volgend eindigden we in een modderpoel. Waar de navigatie doorging stopte hier de weg…. Bij een splitsing nog de andere weg geprobeerd maar die eindigde ook in een modderpoel. Dan maar weer terug. En al rijdend zien we een trein staan. Er lag een meneer onder met een grote hamer. Wij keken naar de trein en de passagiers keken naar ons. Daarna nog langs het Geverfde eieren museum geweest. Een specialiteit van de regio. Bij Moldavita langs het klooster gereden en daar liepen de nonnen af en aan. Ook de omaatjes die eieren verkochte. Dit dan ook maar gedaan…. We vervolgen onze weg en rijden door mooi groen berglandschap. De ene bocht wordt afgelost door de andere. Slingerend en haarspeld nemend komen we boven.Op de top hebben we een mooi uitzicht waar we worden aangesproken door drie nederlandse mannen die ook op vakantie waren. Na een gezellig praatje, de man had zelf motor gereden een MZ, vervolgen we onze weg en komen we bij een van de grootste kloosters van Roemenie, Sucevecia. Daar liep een mooi bruidspaar fotoos te maken. Ik liep met ze mee naar het klooster. Zij vroegen aan de kassieren (een non)of ze binnen fotoos mochten nemen . Dat was niet toegestaan. In datzelfde moment heb ik wat mooie plaatjes van binnen het klooster gemaakt en liep met het bruidspaar weer mee terug. We rijden bij het klooster weg. Na een tankstop om vol morgen te vertrekken komen we niet veel later in Radauti waar we hartelijk worden verwelkomd in hotel FAST. Na een douche en eten is het nu de hoogste tijd om te gaan slapen. Morgen wacht ons de grens met Oekraine.