Oumbouk blog

Dag 5 - Tenere Tour

Dinsdag 21 augustus

Ik wil niet uit mijn bed. Alleen als ik het mag meenemen. Wat een heerlijk bed en wat heb ik goed geslapen. Nu nog een heerlijk ontbijt en de dag mag voor mij beginnen. Ik doe de deuren open van het franse balkon en zie de wolken over de toppen van de groene heuvels. Bouillon wordt wakker. De vrachtwagens met drank en etenswaren bevoorraden de restaurants en barretjes. We lopen de trap af en lezen de historie van het hotel. Na een aantal jaren in verval te zijn geraakt wordt het door een Nederlander uit Venray opgeknapt. Het ontbijt is nog uitgebreider dan we al hebben gehad en we eten onze buikjes vol.

We zetten al onze spullen beneden bij de receptie en gaan de motoren halen uit de garage. Met het pasje van de kamer gaat de deur open. Dan sluit hij achter ons weer. Ik kijk hoe hij open moet. Dat gaat niet met het kaartje. Dan zie ik een rood touw hangen met een A4 eran. Daar staat op: trek aan het touw en de deur gaat open. Even proberen en jawel daar gaat hij omhoog. We halen de motor van slot en ik duw hem achteruit en start de motor en ga bij het touwtje staan. Janny duwt haar motor naar achteren en start de motor. Wat er dan gebeurt in een enkele seconde...... Janny roept wat is dit ik zie haar op mij afkomen en ze komt met een knal tot stilstand tegen de muur en valt om.

Janny startte de motor met choke en zette hem in zijn eerste versnelling. Op dat moment schoot de motor vooruit. Ze kneep de koppeling in maar de motor bleef vooruitgaan. Ze kneep de voorrem in en probeerde de choke uit te zetten en de dodemansknop uit te zetten. Dat alles op een motor die niet stoppen wil. Ze kan hem nog net langs mij manoeuvreren en kwam tegen de muur tot stilstand en viel om. De koppeling was weer kapot.

De ANWB gebeld en om een lang verhaal kort te houden was de motor 3 uur later opgehaald en wij op de Tenere weer onderweg.

Nu had ik al een snelle route in Tom gezet naar Bastogne. We pakken de spullen van Janny achterop en we zijn klaar voor vertrek. Een beetje onwennig stapt Janny achterop en we zijn weer op weg. De motor veert achter iets verder in waardoor het scherm precies op ooghoogte zit. Vanavond maar even kijken. Rustig rijden we naar de doorgaande weg. Op de snelweg aangekomen maar eens snelweg rijden. Dat lukt aardig en comfortabel. Kruis snelheid 130 – 140 gaat lekker, Weinig turbulentie voor de duo passagier. Dan is de afslag naar Bastogne afgesloten. Paar kilometer door en terug. Weer op route beginnen er weg werkzaamheden 18 kilometer. Dat schiet niet op... Eindelijk de afslag en de werkzaamheden zijn ook klaar. In het centrum van Bastogne staat een tank die we op de foto willen zetten. Janny heeft de camera klaar. Als we bij de tank zijn staan we voor rood. Mooi … dan komt er een bus naast. Pech foto moment en geen zin om terug te gaan.

In Bastogne stoppen we en hebben een kaakje en sap stop en ik zet Tom op snel naar Esch sur Sure. We rijden Luxemburg in en maken een pitstop om te tanken en direct door. Rond 16.00 rijden we in Esch sur Sure. We maken de gebruikelijke foto's van de citadel en gaan richting Bourscheid. Het is mooi en bochtig rijden. Janny mist het zelf rijden maar kijkt lekker om zich heen. We komen bij Camping Bissen en rijden de camping op. De camping waar Janny met haar ouders heeft gestaan.

We gaan verder en worden door een bord gewaarschuwd dat motorrijders voorzichtig de vele bochten moeten rijden. Dat doen we dan maar ook. Het is mooi groen en we rijden langs de rivier de Sure, We zien borden Bourscheid plage en daar gaan we heen. We zien niet veel later weer een bord. Linksaf naar beneden. Een steile weg tot aan de rivier, We staan op Camping du Moulin. De plaats waar wij leuke vakanties met het gezin hebben gehad.

Op de naastgelegen Bourscheid plage staan twee Hotels. Het is inmiddels 17.00 uur en tijd voor een slaapplaats zoeken. We vragen of er een plaats is. Er is nog 1 plaats in een cottage. Ok doe die maar. Opgefrist en wel zitten we op het terras aan een cordon bleu en een stukje zalm. We kijken om ons heen en halen herinneringen op. Het is samen een bijzonder moment. Zonder de panne van vanochtend hadden we hier alleen maar langs gereden. Na het eten lopen we naar onze oude camping du Moulin. We gaan naar het winkeltje om een ijsje te kopen. Daar staat dezelfde vrouw van bijna dertig jaar geleden. Ze kijkt ons aan en ik denk dat ze ons herkent heeft. (dat is een ander verhaal :-) )

We struinen over de camping en staan op de plaats waar onze zoon met zijn zelf gemaakte hengel in de rivier zat te vissen. We lopen terug en janny vind twee grote lege slakken huizen. Deze gaan mee als herinnering aan dit moment en de tijd die we hier hebben doorgebracht.

Morgen een nieuw avontuur.