Oumbouk blog

Carpathians (16)

Zondag 19 september 2021

Het is kwart over zeven en we worden wakker. We doen rustig aan. De planning is naar Debrecen en dat is maar 80 km en we gaan een uur terug in de tijd. Dus als we tien uur vertrekken zijn we er ook om 10 uur ? . Maar eerst het ontbijt en dat is uitgebreid alleen het brood is een beetje van de taaie soort. Maar we hebben een scherp mes. Het is gezellig druk bij het ontbijt en we laten het ons smaken. We moeten vandaag ook naar de ketting kijken. We staan mooi in een garage maar het ligt gaat elke keer uit en dat is niet handig. We kijken wel onderweg.

We trekken de motorjas aan en zetten de helm op en we rijden de garage uit. We rijden de stad uit en zien een grote benzinepomp en we gaan tanken en doen hier de ketting schoonmaken en spannen. Er is ook een Exchange en ik wissel het Roemeense geld voor Hongaars en we kunnen  u naar de grens. Het is een kleine 10 km. We zijn er zo en Roemenië uit is door rijden maar bij Hongarije staat een rij en worden de paspoorten en kentekens gecheckt. Het duurt een half uur en dan rijden we in Hongarije. Bij het eerste plaatsje gaan we links en over het platteland naar Debrecen. In een dorpje ziet Janny een leuk koffie plekje en we draaien om. Het is een koffie zaak en daarnaast een winkeltje.

We bestellen koffie en Janny gaat in de winkel nog wat vitaminen kopen. Dan zien we twee bepakte fietsers en ze stoppen ook bij de winkel. Ik spreek ze aan en ze komen vanuit Zweden en gaan naar de zwarte zee. Ze vragen waar wij vandaan komen en hoe het met loslopende honden is. We delen wat ervaringen en we gaan verder met onze vitaminen. Wat later komen ze terug en vragen welke bestemmingen aan te raden zijn in Roemenië. Ze willen naar Timisoara en de Donau volgen naar de zwarte zee. Ik raad ze aan het Transsylvanische plateau te doen met de kleine dorpjes en Sigisoara. Ze zijn goed voorbereid en nemen het mee in de keuzes die een reiziger moet maken zeker als je op de fiets bent dan ga je niet zomaar weer een stukje terug.

We gaan weer verder en komen al snel in de stad Debrecen. We staan voor Hotel centrum en ik ga naar binnen. De mevrouw zegt dat ze kamers hebben maar geen parkeerplaats. Na wat nadenken zegt ze dat aan de andere kant een garage is onder Hotel Lyceum. Dat we daar kunnen vragen of de motoren daar kunnen staan. Dat is een goed plan en we rijden er naar toe. Ik loop naar binnen en vraag of de motoren in de garage kunnen staan. Voor hoelang vraagt de meneer. Ik zeg twee nachten. De man kijk in de computer en zegt nou ik denk het niet. Ik zeg ik hoef niet in Hotel alleen maar de garage. O zegt de man dat kan want je moet een ticket trekken en dan betalen in het automaat. Prima en bedankt. Buiten aangekomen boek ik de kamer in Hotel centrum.

In veband met een volle bezetting in Hotel centrum afgelopen nacht werd er volop schoongemaakt en kunnen we er pas half drie in. We gaan naar de Universiteit om te kijken en ons kaakje te eten. Het is klein stukje en we zien er een grote drukte. Ik denk direct aan een bruiloft maar als we er staan zien we dat het uitreiking is van de bull. De studenten zijn van vele nationaliteiten wat een divers beeld van de mensen geeft wat we de afgelopen weken niet hebben gezien. Het ziet er allemaal feestelijk uit met mooie kleding en bloemen, We bestellen een koffie bij een studenten koffie/eet tent en we zien het allemaal aan ons voorbij komen.

Ik dacht dat hier ook het Spa Thermen was maar bij nadere bekijken is het iets verder en we gaan een stukje rijden. Waar we links af moeten kan het niet. Er is een hardloop wedstrijd en de weg is afgezet. We proberen nog via een omweg maar zoals al gedacht is daar ook de wedstrijd. We rijden naar het Hotel en het is kwart over twee en ik loop naar de receptie. Ik meld mij aan en de vrouw pakt achter haar de bovenste boeking en zegt: Peet van Dam met een lach. Ik zeg jawel. Het was haar idee parkeren in de collega garage en even boeken bij booking.com. Top plan en ik loop naar de kamer en dat is een TOP kamer. Ik loop alles naar de kamer en we gaan de motoren in de parkeer garage neerzetten. Als ik naar buiten loop zie ik een mevrouw uit een Nederlandse auto stappen en ik zeg goedemiddag. Ze lacht en zegt goedemiddag terug. Weer terug op de kamer is het installeren en opfrissen.

Om half vijf gaan we de stad in op zoek naar een restaurant. Overal is het al redelijk druk en zien we groepjes studenten met familie. We gaan bij restaurant cafe Belga naar binnen en hier is plaats en worden we vriendelijk geholpen. We hebben heerlijk gegegeten en met name het toetje de chocolade lava.

Als ik dit schrijf is het 19.50 en gaan we morgen naar het “thee bad” oftewel kruidenbad cq spa.