Oumbouk blog

Dag 78 - Birobidzhan > Khabarovsk

Zaterdag 15 juli (78)

We hebben de stemmen geteld en het wordt ontbijt nr 3. We gaan naar beneden en vragen waar het ontbijt is. Daar komt een vloedgolf aan Russisch. We zien achter de balie tasjes staan met bakjes erin. We begrijpen nu dat het ontbijt besteld moest worden. Dat heeft ze gisteren waarschijnlijk ook verteld maar wij hebben dat niet begrepen. Omdat het eigen restaurant nog in aanbouw is laten ze het ontbijt ergens anders vandaan komen. Een afgekoeld magnetron ontbijt hadden we toch geen trek in dus weer naar de kamer. Janny eet een paar kaakjes en drinkt wat water als ontbijt. Ik ben beetje ahmhm. Als ze het had doorgegeven via bijvoorbeeld translate, ik had namelijk de dag ervoor via translate gevraagd waar het ontbijt was, hadden we vooraf daar rekening mee kunnen houden maar goed het is zoals het is.

We pakken de motoren en rijden de stad uit. De lucht is blauw en we rijden door een soort moeras gebied over een slingerende weg. We rijden de Trans Siberian Highway weer op en we rijden door het groene golvende landschap. We stoppen om te tanken en ik koop een snicker en wat sap als verlaat ontbijt. We zien regelmatig de Trans Siberian Railway rijden. Het is bijzonder om hier over de Trans Sibarian Highway naast de Trans Siberian Railway langs de Chinese grens te rijden. Het wordt drukker op de weg en we komen bij de stad Khabarovsk. We zien deze stad op de verkeersborden steeds dichter bijkomen vanaf de plaats Chita 2100 km terug. We zien de stad aan de horizon verschijnen en over een brug over een brede rivier rijden we de stad in. Het hotel is aan het water en we rijden door het centrum tot we niet verder kunnen en we staan voor een rood stenen gebouw en jawel er staat een bordje op de deur Parus Hotel. Voordat ik de deur open kan doen gaat hij open en wordt ik welkom geheten door de deur jongeman. Ik loop naar de receptie en kijk om mij heen en zie dat alles tot in de kleinste details in oude glorie is hersteld. De kamer is geregeld en de jongeman loopt ons voor naar de afgesloten parkeerplaats.

We pakken de motoren af en hij komt met een karretje en we zetten de tassen erop en met zijn drieën gaan we via het achterom naar de kamer. Hij loopt de tassen naar de kamer en als alles binnen staat gaan we een lekker bakje koffie zetten. Na te zijn opgefrist gaan we naar de motoren en pakken al onze tassen uit. Er zijn een aantal zaken toch wel nat geworden de afgelopen dagen. We stallen alles uit en gaan wat eten in het hotel. Daar staat Kamchatka krab als salade. Dit is een landsdeel van Rusland wat zeer ongerept is en bestaat uit bos en vulkanen. De krab zal wel uit de zee van Ochotsk komen of de Beringzee. Een mooie bestemming voor een avontuur, maar dat zal er niet van komen dus eet ik maar de Kamchatka krab. We gaan nog even bij de droogpartij bij de motoren kijken en dat gaat lekker in het zonnetje.

We lopen het boulevardpark in en komen via een uitzichtpunt op een activiteiten gedeelte het is een gezellige boel en we nemen een ijsje en zitten op een bankje te kijken wat er zoal voorbij komt. Voor de kinderen is er van alles zo ook een paard op wieltjes en als je beweegt als een ruiter gaat hij vooruit. Via de boulevard lopen we terug langs het strand. Ook hier is het gezellig druk en we lopen de trap weer op en staan op het centrale plein te overleggen wat we gaan doen. Het restaurant van het hotel is nog niet open en we lopen een stukje verder de stad in en al snel zien we een restaurant en buiten ligt een menu en dat ziet er goed uit. We gaan naar binnen en we worden door een harlekijn welkom geheten en we kijken om ons heen. Er wordt bier gebrouwen en de mensen lopen in soort Oostenrijkse kleding. Het is een gezellige boel en af en toe zien we de kokkin voorbij rennen met de harlekijn achter zich aan. Het eten is goed en de sfeer gezellig. We gaan weer naar het Hotel en zien dat het op de boulevard lekker druk is. Dat wordt een mooie avond in Khabarovsk.