Oumbouk blog

Bern en de Alpen (1)

Vrijdag avond pakken we het laatste op de motor. Alleen morgen nog de toilettas en dan is het klaar. We zitten op de bank als de wind om het huis waait. De regen klettert tegen de ramen. We jijken elkaar aan en daarna op Weeronline. Dat voorspelt voor morgen niet veel goeds. Het is tien uur en we gaan naar bed.

0120 Zaterdag 26 september 2020
Als ik snachts naar het toilet ga zie ik dat het droog is. Nu hopen dat het zo blijft. Ig ga terug naar bed en val snel weer in slaap. Om half zeven zijn we wakker en gaan naar beneden voor het ontbijt en de broodjes smeren. Een laatste toiletstop en de roltassen op de motor en we kunnen aankleden. Het is nog steeds droog. Op Buienradar is hier en daar wel wat te zien dus we doen alles aan wat we hebben.

Half acht rijden we weg. Het is licht en rustig op de weg. Bij Antwerpen zien we donkere wolken en hebben we het randje van een bui. We rijden richting Bruusel de zon tegemoet. Bij Bruusel hangt er weer een bui en hier nemen we ook het randje van de bui. De eerste pomp na Brussel is meestal de eerste stop. Ik vraag aan Janny of we moeten stoppen of over 23 km de volgende. De volgende is prima krijg ik te horen.

We hebben de wind in de rug en als snel staan we bij de pomp. Tanken en een bakkie koffie met een broodje kaas van thuis. Nog even een pitstop in het toilet en we zijn er weer klaar voor. Het is mooi rijden door de Ardennen die de eerste herfst kleuren beginnen te vertonen. Af en toe is het een beetje miezer regen. Het is inmiddels drukker feworden op de weg zeker met vracht verkeer. We rijden Luxemburg in. Het is rond half twaalf. Na Luxemburg stoppen we voor de lunch. Tanken,koffie en een broodje kaas.

Ik stel het Hotel in. Dat is nog 195 kms. Gisteren heb ik Motorhotel Col du Bussan gebeld en er was plaats. Dat is aan de doorgaande weg naar Zwitserland in de Vogezen in een bekend gebied. Bij Epinal begint het echt te regenen. De handvat verwarming staat aan . De handschoenen zijn nat maar wel warm. De laatste 60 km zijn doorploeteren. Het is acht graden en nat. In het dorpje Le Thillot stoppen we voor de laatste tankbeurt. Ik krijg mijn handschoenen bijna niet uit. Na getankt te hebben is het nog 15 km.

We rijden weer verder. Het is inmiddels van de snelweg overgegaan in een bochtige tweebaansweg langs de Moezel. We rijden langs het bord van de Col du Bussang waarop staat Ouvert. Dat is mooi en na een korte klim komen we boven op de eerste col van deze vakantie 731 meter. Direct na de top ligt verscholen achter de bomen het Hotel. Janny stopt bij de ingang en wordt begroet door een mooi donker eekhoorntje die aankomt huppelen en eens rechtop gaat zitten en kijkt welke verzopen motorrijders daar aankomen.

We rijden de motoren onder de motoren overkapping en worden in de regen welkom geheten door ......... We pakken alles af en lopen mee het Hotel in. Ze loopt osn voor en gaan een trap af. Janny vraagt waar we naar toe gaan. Het is de kelder waar de ruimte van de verwarmingsketel dienst doet als drooghok. We hangen alles op en gaan naar de kamer. We warmen ons op door een warme douche.

We gaan naar beneden en nemen een boekje van de leestafel en gaan zitten aan de stamtafel. De eigenaren komen bij ons zitten met een bakje thee en wij nemen een heerlijk biertje. Het is gezellig en zo praten we over en weer over onze reis en zei over het Hotel en toekomstplannen. Een overeenkomst hebben we ook zij zijn 1x opa en oma en de 2e is onderweg en zo ook bij ons.

De tafel is al gedekt en onze naam staat op de tafel. De kachel staat ook aan en we gaan zitten. We krijgen een Bordje met diverse soorten worst en stokbrood met tomaten dip. Een lekkere strater welke gevolgd wordt door een bord friet met Spareribs. Om je vingers bij af te likken. Een kwark met bosvruchten maakt de maaltijd af. Alles huis gemaakt en complimenten aan de kok.

De kamer is een mooie ruime driepersoonskamer met buro en badkamer.

Het is nu 21.10 en vallen de luikjes een beetje toe. Na een vrijdag allebei te hebben gewerkt en vandaag 600 km in 7 uur gereden te hebben in toch wel vochtige omstandigheden is het nu bedtijd.