Oumbouk blog

Balkan 2016 07

1607

Na het gebruikelijke ontbijt deze vakantie van gebakken ei met brood halen we de motoren uit de garage en pakken we onze motoren weer op. We rijden weg en zwaaien naar de winkelmeneer en stoppen bij de bakker. De schappen zijn beetje leeg en ik vraag naar bruin brood. Dat komt net de oven uit. Het is zo warm dat ik mijn handen bijna brandt. Het brood gaat onder het netje en we rijden door de stad naar de benzine pomp. Tanken vol en we zijn klaar voor de dag.

De eerste kilometers asfalt glijden voorbij en na een half uurtje sturen komen we bij het onverharde gedeelte. De ondergrond is hier en daar nog wel zacht en vochtig en hier en daar glijden we door de sporen heen. De weg begint redelijk op hoogte en we zakken naar de rivier. We hebben de zon in de rug en de uitzichten zijn erg mooi. We maken foto’s en filmen heel wat af. Bij het uitkomen van een bocht zie ik een mooi stuk. Een zijrivier waar een brug over gaat. Een vrouw met een koe en achter de brug een kudde schapen en geiten met twee dames. Na de brug stoppen we en de oude mevrouw jaagt de hond weg en wenkt dat we wel kunnen komen. Ze heeft een doek over haar hoofd en daar een petje op. Ze staat te breien en is net begonnen aan een sok. We mogen wat foto’s maken en we praten wat. Wat we praten weet ik niet maar ze vond het wel leuk. Ik loop naar de motor en pak wat geld om haar te geven. Ik loop weer naar de mevrouw en Janny en geeft haar wat geld. Dat vind ze zo leuk dat ze Janny om haar nek vliegt en een dikke kus geeft. De andere herderin maakt nog een foto van ons en we vertrekken van dit wel zeer idyllisch plaatje. We wetend dat dit haar wereld is waar wij zo weer uit rijden….

Niet veel verder zie ik een graaf machine. Ze zijn bezig met de weg. Dat hadden we niet verwacht. Ze gooien stenen vermengd met klei op de weg en maken het wat plat. Maar als het net is neer gestrooid is het voor een motorrijder niet echt makkelijk maar het lukt … We komen vaker net gerepareerde stukken tegen die dan ook nog eens nat waren. Het was niet alleen rijden maar ook glijden en glibberen…. Maar de uitzichten maakten alles goed.

Op een open stuk stoppen we en eten we ons vers gekochte brood en het was heerlijk. Uitzichten over de rivier en dalen en heerlijk eten.

We vervolgen onze weg en bij een splitsing vragen we nog even de weg en we rijden nu langs de rivier door de vallei en uiteindelijk komen we bij de laatste brug en rijden we Peskopi in. We laten de motor schoonspuiten want die waren aardig rood van de klei geworden. We strijken neer op het terras van Hotel Piazza en maken gebruikt van het toilet en dat alles voor nog geen euro.

Het is nu op naar de grens met Macedonie welke we snel over zijn. In de plaats Debar had ik eerst de overnachting gedacht maar als we doorrijden zijn we om vier uur aan het Ochrid meer. We rijden langs een stuw meer en het is een heerlijke stuur weg door de groene bergen.

Om vier uur rijden we Stugra binnen en na pitsstop tanken, olie peilen en ketting smeren gaan we op zoek naar een Hotel. Het is gauw gevonden Hotel Drim. Aan de buitenkant wordt het opgeknapt maar van binnen is het super. De motoren staan bij de ingang en wij gaan ons opfrissen. We merken dat er hier meer Nederlanders zijn. Corendon heeft hier vakantie reizen naar toe. Na het opfrissen gaan we naar buiten en lopen een rondje door de stad op zoek naar leuk restaurant. Het is best gezellig maar leuk restaurant niet gevonden en we zijn terug bij het hotel op het strand als er een nl meneer een praatje met ons maakt. We vragen of hij een tip heeft om wat te eten en dat heeft hij. Net iets links van de boulevard en jawel gevonden. Het ziet er leuk uit en we bestellen wat. We hebben heerlijk gegeten en een heel lekker toetje op.

Kortom een geslaagde dag.