Oumbouk blog

Balkan 2015 05

1505 maandag 25 mei

Brood een beker warme melk en een gebakken eitje. Het ontbijt buiten in de zon. De dag is goed begonnen. De route die we willen rijden is volgens het frans echtpaar alleen van 12.00 – 13.00 open. Dit in verband met werkzaamheden. Om half negen nemen we afscheid en worden we op de foto gezet. We rijden het dorp uit naar het dorpje Maliq waar we links afslaan naar Gramsch.

We rijden langs de rivier. Mooi groen slingerend maar in de rivier licht heel veel afval dat is dan weer jammer. Maar we zien dat overal. Er is waarschijnlijk geenafval verwerkingsplan. Alles gaat ergens op een berg of hup in de rivier.

Na gisteren zijn we er uit over de sfeer in Albanië. Het land is niet af. Het is oud, vervallen of nog niet af. Er is heel veel niet af.

Na een mooi stukje wordt het na een dorpje onverhard en na een aantal kilometers zien we dat er aan de weg wordt gewerkt. Maar we kunnen gewoon door. Er is een nieuw stuk in aanleg en er volgen steile steenachtige haarspelden. Het is goed opletten. Er zijn steeds meer werkzaamheden. De omgeving is erg mooi. Roodachtige bergen met daar tussen de rivier en de weg. We komen in een dorpje en we zijn al twee uur onderweg en we gaan een bakje koffie drinken. We zien ook hier een gebouw met woningen….. het is nog niet af. We vertrekken en niet snel daar na staan we voor de slagboom. Het is half twaalf dus een half uurtje wachten en de slagboom gaat open.

Nu zien we dat er grote werktuigen aan het werk zijn om de weg te maken.Als we weer op asfalt zijn zien we de buien hangen en trekken ons regenpak aan. Er zijn nog steeds werkzaamheden. Nu ook ion de rivier bedding. Men is een dam aan het bouwen met bijbehorende Hydropower projecten. Dit thuis maar eens opzoeken. In de plaats Gramsch aangekomen kopen we een banaan en na een tankstop in het dorp vervolgen we onze weg naar de plaats Berat. We zien dat de Europesche Unie een aantal projecten heeft gefinancierd. Met name een aantal nieuwe wegen. Deze staan echter nog niet in mijn navigatie. Borden zijn hier eigenlijk ook niet. Dus op gevoel en richting de weg uiteindelijk gevonden.

We komen in een stad waar allemaal torens staan met daaronder een zogenaamde jaknikker. Het stinkt naar olie maar er is niets meer in gebruik. Er staan er wel honderden. De navigatoie stuurt ons aan de rechterover van de rivier. Zo zien we het stadje Berat opdoemen tegen de berg op. We gaan een hotel zoeken. In de stad is echter alles vol en in het Hotel white city geeft men adres van het hotel grand white city (zelfde eigenaar). We komen aan en we worden verwacht. Een gloed nieuw hotel. Twee man dragen onze tassen en we komen op de kamer. Het is mooi maar het mist karakter. Alles klinkt hol.

Het is vijf uur en we gaan met de taxi naar het oude centrum. We lopen door de smalle straatjes tussen de witte huizen door. We nemen de brug over de rivier om in een ander gedeelte te kijken. We slenteren door de steegjes en komen bij een kerk. Hier lopen nog meer toeristen. Franse en Italiaanse. We stappen een restaurant in en worden gastvrij ontvangen. We drinken buiten wat op het terras met uitzicht op de witte huisjes tegen de berg. We vervolgen de maaltijd binnen. We hebben allebei gekozen voor een overheerlijke pasta met een griekse salade. Na het eten gaan we nog wat wandelen over de boulevard. Het is een drukte. Alle terasjes vol en iedereen flaneert op en neer. Wee lopen weer naar het hotel waar we die dag eerder waren en vragen om een taxi te bellen voor ons. Hij belt en we lopen naar buiten. Hij wijst ons de plaats waar de taxi komt. Hij blijft buiten totdat hij ons heeft zien instappen. We stappen uit de taxi en ik vraag wat het kost. Hij wilde geen geld. Ik denk dat de receptionist dit heeft geregeld.

Ps er is een internet storing in de stad dus geen updates met fotoos vandaag.