Dag 66 - Ulaanbataar
Maandag 3 Juli (66)
Na het ontbijt trekken we de motorkleding aan en gaan naar Total Motors de Yamaha dealer in Ulan Bataar. Daar is niet de service afdeling maar die kan hij vast wel doorgeven. Het is niet ver van het Hotel en ik zie een grote reclame zuil met daarop Yamaha en we rijden het terrein op. Ik laat op mijn telefoon zien dat we de werkplaats zoeken en hij rijdt ons voor ook niet ver en we staan voor de deur.
Er staan nog een aantal motoren en de deur is nog dicht. Na een klein half uurtje komt de monteur aan en doet de deur open. Het is naast het Oasis Guesthouse waar veel reizigers verblijven. De monteur, Koji Ajito tevens directeur, loopt alle motoren even na wat er moet gebeuren. Wij zijn derde en vierde motor, volgens volgorde van binnenkomst, aan de beurt. De andere motorrijders duiken het Guesthouse weer in en wij zijn in de werkplaats en ik praat wat met Koji en zeg dat wij naar Japan gaan naar de Yamaha fabriek. Dan zegt hij: o zouden jullie niet de 5e komen? Ik zeg : ja dat klopt. Hij zegt dat hij een mail vanuit Yamaha Japan heeft gekregen dat wij zouden komen. Er is nog een monteur en die begint ook aan mijn motor te sleutelen. De werkzaamheden zijn: Olie verversen, ketting reinigen, nieuwe banden, luchtfilter reinigen. De banden zouden het qua profiel diepte wel redden maar zijn zo gecurved afgesleten dat het op glad asfalt hobbelen is. Koji heeft gebruikte weg banden die door motorrijders zijn gewisseld voor noppen banden. We zoeken twee mooie setjes uit. De luchtfilters demonteren we zelf en maken ze schoon. Bij Janny moet in de luchtfilterbak de stofzuiger er aan te pas komen om de zandbak leeg te maken. De ketting hoeft niet te worden bijgesteld. Bij Janny is in een beugel een oude las gebroken. Het is met een T Rap vastgemaakt dat voldoet voldoende. Met twee man wordt er 5 uur gewerkt aan de motoren en staan ze er weer strak en netjes bij.
We rijden terug naar het Hotel en hebben zo eigenlijk nog geen rustdag gehad en ik vraag aan de receptie of we nog een dag kunnen doorboeken. Ze geeft aan dat ze vol zitten. Bij het inchecken had ik aangegeven 3 misschien 4 nachten en vraag of ze nog even goed wil kijken. Ze gaat het na en wij gaan even opfrissen. Als we op de kamer zijn heb ik een bericht van Anne Speed. Een FB volger die ook in Ulaanbataar is. Zij komen uit Vladiwostok en willen de richting op die wij hebben gereden. Of ze ervaringen konden uitwisselen. Ik overleg met Janny en geef door dat dat wel kan en ze komen om 18.30 naar ons toe. We gaan naar beneden en daar zoekt de mevrouw van de receptie ons en geeft door dat we nog een dag kunnen blijven.
We zitten met het menu voor het eten voor ons als door Anne en Anthony aankomen. Het is vanaf het begin een gezellig gesprek en we bestellen gezamenlijk wat te eten. We hebben het over reis ervaringen en we hebben ongeveer eenzelfde reisgedachte. Zij hebben alleen iets meer tijd. Behalve in Mongolië. Ze hebben maar 30 dagen visum voor Rusland en Mongolië. Ze hebben onze naam van Sunny gekregen die wij eerder deze reis hebben ontmoet. Daarom heeft Anne mij een bericht gestuurd zodat we de actuele route kunnen doornemen. Zij gaan het 300 km onverhard waarschijnlijk niet zelf rijden maar gaan met de motoren in een bus. Morgen zetten we onze gereden tracks in hun Garmin zodat ze niet kunnen verdwalen zoals een andere rijder is overkomen. De tijd gaat snel als het gezellig is en is het zomaar bedtijd. Morgen naar het Genghis Kahn Monument.
De website van Anne en Anthony is www.2slowspeeds.com
PS tijdens het onderhoud vraag ik aan de moneur of ze ook een schapevachtje heeft vopor op het zadel. Later op de dag komt hij met een klein stukje. De markt is dicht en dit is alles wat hij heeft kunnen vinden. Ik koop het stukje en het past net :-)