Oumbouk blog

Bern en de Alpen (6)

Donderdag 1 oktober 2020

Om kwart voor acht kijk ik door het raam. Ik zie geen bergen. De wolken hangen laag. Het is tijd voor het ontbijt. Buj de receptie worden we al goedemorgen gewenst en ze wijst naar de ontbijt ruimte. Nee zeggen we eerst wat op de motor zetten. Daarna lopen we naar de ontbijtruimte waar we met een glimlach naar onze tafel worden begeleid. Het ontbijt is weer fantastisch. We halen onze roltassen. Janny gaat naar de motor en ik ga uitchecken. De man achter de receptie vraagt of alles goed was en ik geef aan erg goed. Ik doe net alsof ik een “box” geef door het plexiglas. Hij loopt om en geeft een elleboog. Hij zegt waar is je vrouw ik moet nog gedag zeggen. Hij loopt mee naar buiten en zwaait naar Janny met een handkus wuift hij ons uit.

We zitten weer in het zadel en we rijden naar de stad Aosta om daar de snelweg op te gaan. Ik kijk goed op de navigatie en zie dat hij alleen de snelweg ontwijkt. Opnieuw ingesteld en we zitten zo op de Tol snelweg. De ene Tunnel na de andere komt en het schied snel op. Zo snel dat we de afslag van de kleine Sint Bernhard pas voorbij rijden. De volgende is Courmeyer en hier kunnen we ook naar de pas. De snelweg af en het is direct 8 haarspelden omhoog. In het dorp Thuile begint de pas en gaat het al snel omhoog. De omliggende bergen worden hoger en de omgeving witter. Op de pas komen we in een sprookjesachtige witte omgeving. We rijden langzaam om het in ons op te nemen.

watje omhoog rijd moet ook weer naar beneden en ik schat een haarspeld of dertig voordat we in het dorpje Bourg Saint Maurice aankomen. Al dalend hebben we uitzicht over de hoge bergtoppen om ons heen. In het dorpje is het tijd voor een bakje koffie. Ik bestel 1x koffie en 1x cappucino. Waarbij een klant met een knipoog aangeeft dat een cappucino tot 10.00 uur gedronken wordt en daarna een glas wijn. We eten onze laatste krentebol en we zijn klaar voor de volgende pas de Col de Iseran. Het eerste gedeelte van de route is redelijk druk ook met vracht verkeer. We gaan eerst richting Tigne en daarna Valdisere. Dat zijn twee grote skigebieden en daar wordt hard gewerkt. Zo ook aan de weg en hebben we net groen licht bij weg werkzaamheden. Er wordt hard gewerkt aan de weg en de vele tunnels. We komen langs een stuwmeer en daarna rijden we Valdisere binnen. Een echt ski vakantie dorp met vele grote hotels winkels en appartementen.

Het dorp uitrijdend word de weg smaller en gaat hij en snel tempo omhoog. Dan rijden we tussen de sneeuw door met uitzicht op de gletsjers van de hoge bergtoppen. Wat een mooie wereld is het hier. De top is op 2750 meter. Na de verplichte foto op de top dalen we af en dat is bijna nog mooier. We zien de weg beneden ons gaan langs de rivier met zijn watervallen. We rijden het dorpje Bonneval voorbij en de weg is hier weer breder en snellen we naar Lanslebourg Mont Cenis. Hier gaan we de laatse col van vandaag op de col de mont Cenis. Inmiddels zijn de wolken lager gekomen.

We rijden langs het stuwmeer door de wolken en bij de grens met Italie aangekomen zakken we door middel van heel wat haarspeldbochten snel naar beneden. Aangekomen onder de boomgrens rijden we door de beboste omgeving en rijden we het dorp Susa in. We tanken en gaan naar het Hotel wat in dit geval een klooster is in het dorp. We parkeren de motoren onder het afdak en gaan naar de kamer. We frissen ons op en onderzoeken het klooster en dit heeft vele gangen en twee mooie binnenruimtes. Een oase van rust in het drukke Italie.

Dan nog geen tijd voor eten want dat kan pas om 19.30. We gaan wel vast naar het dorp en kijken waar we gaan eten. We kiezen voor cantina Meani maar die is nog dicht. We lopen door het platselijke winkelstraatje en nemen nog maar plaats op een terras voor een bakkie. Om 19.00 stappen we op en kopen nog wat drinken voor vanavond en om 19.15 staan we bij het restaurant. Nog niet open dus nog maar even wachten.  Om half acht zitten we aan tafel en bestellen het Toeristen menu. De bediening is bijzonder en het eten veel en lekker voor een mooi bedrag.

Als ik dit schrijf is het inmiddels 21.35 uur en hoooooooooooog tijd om naar bed te gaan na een mooie indrukwekkende geslaagde dag.