Oumbouk blog

Dag 42 - Osh

Vrijdag 9 juni (42)

Janny heeft uitgeslapen en ik had wat dingen die ik wilde doen en zat al vroeg achter de laptop. In het Hotel hebben we een kapper gespot en het mag wel weer. Na het ontbijt ga ik naar de kapper en na de tondeuse kan ik er weer even tegen. Het Hotel heeft een grote centrale hal en daar is een koffiebar. We nemen een bakje koffie en suikerklontjes in de vorm van een hartje.

Om 12.00 hebben we een afspraak in Brio bar met twee andere reizigers die ook op XT’s op reis zijn. We lopen precies om 12.00 de zaak binnen en bestellen een koffie. Niet veel later zien we twee motoren aankomen XTAdventures. Het zijn Xenia en Martin. We drinken koffie en we hebben veel gelijke praktische ervaringen en we hebben al snel een nieuwe trend bedacht en dat zijn de Adventure manicure. Oftewel gebroken nagels en vuil onder de nagels J

Het is voor Xenia en Janny leuk om als motorrijdende vrouwen onder elkaar te spreken over een lange reis. Het delen van praktische ervaringen doet ons goed. Het is gezellig en het is al snel 14.30. Daar komt de mevrouw van de meneer die het aan zijn nieren heeft binnen en schuift aan voor een bakje koffie. Claudia en Gilles zitten bij hun in het Hotel dus die moeten ze de groeten doen.

Wij moeten weg we moeten nog euro’s wisselen in dollars en dat doe je op de markt. Dit is een transactie die niet gewoon is er zit twee keer koersverlies in. Midden op de markt vinden we het wissel kantoortje. Een klein houten hokje met daarin een mevrouw. De markt leeft en in het centrum van de markt sta ik met toch aardig wat geld in mijn zak. Geen moment heb ik een onveilig gevoel. Ik vraag of ze de euro’s kan wisselen. Ze rekent het uit en ik ben met de uitkomst  tevreden .

Dan roept de mevrouw wat over de markt en even later komt er een mevrouw met wat dollars. Er staat een jongeman met een tasje naast ons die is even weg en komt ook nog met dollars. Daarna gaat de mevrouw uit haar hokje en komt terug met dollars. Het duurt even maar dan is het allemaal kompleet en iedereen tevreden. De handel leeft op en in de markt. We zijn klaar en kunnen naar Muztoo om te betalen.

Nu nog een taxi en die zien we gelijk en we laten het adres zien van Muztoo. De chauffeur weet het niet echt en er komen nog paar chauffeurs en bekijken de locatie. Niet echt bekend. Ik zet de route in de telefoon en we gaan rijden. Dat gaat goed ik zeg waar hij heen moet. De routeplanner neemt de kortste route en we slaan rechtsaf en het wordt onverhard en steil. We hobbelen en bonken aardig door de auto. Een pad voor een echte 4x4 midden in de stad.…… de chauffeur kijkt een beetje moeilijk en dan komt er een tegenligger taxi . Gelukkig zijn de auto’s niet zo groot (Matiz) en we vragen even of we goed gaan. Ja zegt hij gewoon door rijden. Het is echt slecht zelfs met de motor zou het een klus zijn. Hij krijgt de Matiz boven en niet veel later zijn we bij Muztoo. Ik betaal en we stappen weer in de taxi naar het Hotel. Dat gaat een stuk makkelijker en bij het betalen vraagt hij 500 som en ik betaal 1000 voor de gedane moeite. Dat is totaal 15 euro. We laten onze kaart zien over onze reis en praten even kort en met een zwaai nemen we afscheid van de beste taxi chauffeur van Osh.

In het Hotel aangekomen nemen we een ijsje en spring ik in het zwembad. Nou ja spring, onder aanmoediging van de lokale zwemmers kom ik erin J
Hierna gaan we eten en bij het betalen laat ik de jongen van het restaurant onze kaart zien. Hij spreekt goed Engels en zegt de meneer die daar zit is ook met de motor. Die had ik gisteren ook gezien met een Touratech T Shirt en ik spreek hem aan en zijn koppeling is kapot en wacht op de onderdelen. Hij zegt dat er gisteren een groep Russen met een Harley in het Hotel waren. Ja dat zijn onze vrienden J.

Vandaag een kleine indruk van de markt. Morgen gaan we een dagje struinen tussen de kraampjes.