Oumbouk blog

Carpathians (19)

Woensdag 22 September 2021

vandaag staat een rijdag op de planning. We kunnen om 08.00 0ntbijten. We staan op tijd op en we pakken de motoren. Om kwart voor acht doen we de poort open en zien dat de voordeur nog op slot zit. Inmiddels is het gaan regenen en pakken we de regenpakken vast. Iets tegen acht gaan we weer naar buiten en er komt net een mevrouw aan. Ze zegt dat ze de deur opendoet. We lopen naar de voordeur en inderdaad heeft ze de deur open gedaan.

Gisteren was al opgevallen dat er veel tand klinieken zijn. Onder de poort zien we ook een bord met dental klinik hangen. Dit dorp net over de grens in Hongarije zal we bekend zijn om goedkope implantaten. Maar wij gaan naar het ontbijt. Er is keuze uit menu 1 en menu 2. We kiezen allebei een ander menu zodat we kunnen delen ?.

Tegen negen rijden we weg en niet veel later staan we bij de grens met Oostenrijk. We kopen een vignet en plakken die op de motorfiets. Het regent best hard en het is voorzichtig aan rijden. Gelukkig is het niet te druk. Bij Wenen is het opletten. Ik denk dat de navigatie niet de beste route heeft gekozen en gisteren samen met Janny doorgenomen welke borden we moeten volgen. Inderdaad geven de borden anders aan en we volgen de S1 (D) Linz. Het is allemaal goed aangegeven en de drukte in de ochtendspits valt mee. We zijn Wenen voorbij en we moeten even stoppen want het is in deze natte omstandigheid en goed op de weg letten best inspannend. We zien een P aankomen met Restaurant en we slaan af. We zien een mooi groot gebouw en het is van de keten “Landzeit” en als we binnen komen ziet het er geweldig uit. We trekken onze natte kleding uit en ik ga een koffie halen. Ik reken af en het is 10,00 EUR. Welkom in Oostenrijk. Ik weet dat Oostenrijk een duur land is maar wat is deze koffie meer als toen we koffie hadden in Slowakije waar de bekers uit de lade kwamen. Het is dezelfde koffieboon.

Maar we hadden deze stop even nodig en laten we dat dan maar mee rekenen. We kleden ons weer aan en lopen naar de motor. Als we wegrijden parkeert er net een motorrijder. Als we weg rijden zegt hij goede reis. Een Nederlander dus. Ik zwaai twee parkeerplaatsen verder komt een auto achteruit de parkeerplaats rijden. Ik kan hem nog net ontwijken. Ook een Nederlander…. Het is een beetje onduidelijk met pijlen op de weg en waar we naar toe moeten. Het is een plaats waar beide zijden van de snelweg komen tanken en eten. Zo kom ik weer langs de motorrijder en stop even en maak een praatje. Hij komt ook uit Roemenië en is alleen onderweg. Hij maakt per dag wel wat langere afstanden en is morgen thuis en wij een dag later. Maar uiteindelijk hebben we de oprit naar de snelweg weer gevonden en het is ook vrij droog geworden.

We rijden in een mooi groen heuvellandschap en proberen nu wat kilometers te maken. We houden een snelheid aan van 110-115 km/u . Het is wel wat drukker geworden en het is redelijk intensief rijden. Het is half een tijd om te tanken en lunchen. We eten ons kaakje met een bakkie koffie.

We gaan weer verder en het vordert gestaag. Om half drie een stop voor een magnum en een hotel zoeken. We vinden voor Regensburg een Hotel dat is nog 100km rijden. Om vier uur rijden we de afslag af en zien een benzinepomp en we vullen af en smeren even de ketting. We rijden naar het Hotel en ik loop naar binnen. Ik ben paar meter binnen en het stinkt en ziet er niet uit. We stappen snel op en rijden naar nog een Hotel. Deze ligt geheel in een woonwijk. Hij heeft echter geen passende kamer. Dan naar Hotel nummer drie. Die had ik ook gezien maar was iets duurder. We komen aan en het ziet er gezellig uit en er is een kamer en de motoren kunnen op het terras.

We ruimen de kamer in, frissen ons op en naar het diner. Heel kort: het viel niet tegen en was echt goed.. We kunnen het toetje ook aanraden. De bediening liep in traditionele kleding en de ruimte was ook traditioneel met hout. Allemaal erg gezellig.

Als ik dit schrijf is het 20.08 en ga ik een Hotel voor morgen zoeken.

PS de wijk waar het Hotel zich bevind is bijzonder. Het ligt aan een meer waar je in kan zwemmen. Er staat een hoge school en verder woningen maar ook bedrijven. Het is een mix van alles wat het bijzonder maakt.