Oumbouk blog

Bern en de Alpen (4)

Dinsdag 29 September 2020

We zijn op tijd op en gaan aan het ontbijt. Als ik uit het raam kijk zie ik drie mannen aankomen. Het zijn tuinmannen. Ze lopen naar achter. Misschien komen ze de heg doen. Dat zou makkelijk zijn dan kan de motor makkelijker uit zijn hoek. We pakken alles in en gaan eerst naar beneden om de motoren achter het huis door de heg naar voren te rijden. Het regent een beetje miezer. Net genoeg om nat te worden. We zien nu ook dat ze de heg voor aan het knippen zijn. Niet handig als er een hoge trap op het pad staat en wij er door moeten. We pakken de motoren op en gaan ons aankleden.

Als we klaar zijn is de heg voor ook net klaar en kunnen we vertrekken. De eerste 35 km zijn snelweg en bij de plaats Thun houd de snelweg op en gaan we richting Zweisimmen. De weg gaat langzaam naar boven en links en rechts van ons worden de bergen hoger. De bergtoppen hebben verse sneeuw. De wolken hangen rond de bergen. Het is mooi rijden door dit berglandschap. Het hoogste punt 1450 meter is bereikt en rijden we door de sneeuw.

Dan zetten we de afdaling in en rijden we naar Chateau d’Oex daar slaan we links af om de pas de Mosses te bestijgen. Het is mooi groen rijden en boven komen we weer sneeuw tegen. Het is tegen twaalf en tijd voor eens top. Na de afdaling komen we aan in de plaats Aigle en nemen plaats bij het cafe Chez Marie. Ze hebben geen broodje alleen hele maaltijden. We nemen een koffie en maken gebruik van het toilet. Het is droog en lekker weer en we nemen nog maar een bakkie. Het is tenslotte vakantie. Bij de motoren eten we nog krentenbollen en zijn we kaar on naar de grens met Italië te gaan, We zien bij een pomp een aantal Nederlandse motorrijders. We zwaaien even en slaan af naar de snelweg.

Op de borden staat Italie en de Grote Sint Bernhard is open. Volgens de website niet maar ik geloof het bord. Bij het dorp Martigny houdt de snelweg op en begint de pas. Het begin is breed en zit groot verkeer op de weg. Naarmate we hoger komen wordt de weg smaller en Zien we de wolken op ons afkomen. Daar waar de tunnel begint kan je de pas op en die is ook open. We rijden naar boven en als snel zitten we tussen de sneeuw en in de wolken. Het is ondnks het slechte zicht mooi om te rijden. Qe doen voorzichtig en komen boven op de pas waar je een Pluche Sint Bernhard kan kopen. We zijn op de grens en een paar honderd meter verder gaan we weer naar beneden. Dan breekt de zon door en hebben we een schitterend uitzicht over de besneeuwde bergen en zie we de weg onder ons langs naar beden gaan.

We maken wat fotos en het is echt schitterend. De temperatuur wordt ook wt hoger en zo als haarspeldend dalen we af en rijden we Aosta in. We doen een pitsstop en zetten de navigatie op het Hotel. Voor 16.00 staan we voor de deur. We worden aller vriendelijkst ontvangen met een citroen watertje en we gaan naar onze kamer. We kijken uit op de bergen.

Na te zijn opgefrist gaan we naar de lounche en nemen een echt Italiaans bakje koffie, We bekijken onze fotos en het was een mooie dag vandaag. Dat besluiten we met een biertje en daar krijgen we chips, nootjes en olijven bij. Dan ga ik nog eens naar de website van de passen. Dan zie ik dat ik hed moeten refreshen en zie nu dat de pas inderdaad open was. Dat bied perspectief en kijk ik even naar de aankomende dagen en een nieuwe route is gemaakt.

In de luonche hebben we het menu zitten ontleden en het is tijd om te gaan eten. In het restaurant bestellen we het Streek menu en we zitten heerlijk en hebben nog lekkerder gegeten. Bij het barretje naast de receptie en nemen we nog een cola mee. Cola zero hebben ze niet dat is maar marketing. Zo hebben ze ook geen alcohol vrij bier daar doen ze hier niet aan. Bier is met alcohol ?

Het is nu 21.55 en tijd om nar bed te gaan. Janny doet een spelletje op de telefoon en ik sluit nu af.