Oumbouk blog

Met de camper door Nederland (1)

Zaterdag 13 maart 2021

Het is acht uur als we op staan. De bus staat geladen klaar en alleen de koelkast spullen moeten er nog in. We eten een krentenbol en drinken een koffie. Het laatste gaat de bus in en we zeggen gedag tegen Lotte en we rijden de straat uit. Het rijden gaat vlot. De bus is uitgerust met een automatische versnelling en dat is toch wel makkelijk. Net voordat we de snelweg op willen rijden zegt Janny dat ze iets is vergeten. We zijn een paar meter voor de oprit en rijden terug naar huis. % minuten later zijn we weer onderweg.

Het weer is onstuimig. Het waait hard en er vallen zware buien. We rijden langs de Efteling en slaan bij Loon op Zand af naar Udenhout. Na het dorp gaan we linksaf en rijden naar de Rustende Jager. Ondanks het slechte weer is het druk op de parkeerplaats. Door de vele neerslag is de parkeerplaats vrij drassig. We rijden de bus die toch wel 3000 kg weegt over de natte grond naar een parkeerplaats.

De eerste stop en we gaan koffie zetten. Water warmen en opgieten door een koffiefilter in de thermoskan. We nemen er een stukje krentenstol met roomboter bij. We zitten prima in de bus en kijken om ons heen. Aan de ene kant lopen de paarden en aan de andere kant de parkeerplaats waar uit de kleinste kofferbak nog een mountainbike tevoorschijn komt.

Het is droog en we kijken naar de lucht en wagen het erop en gaan de Drunense duinen in om een stukje te wandelen. We zien langs het wandelpad bordjes staan dat je moet oppassen als je het mountainbike pad kruist. Inderdaad zien we regelmatig kleurrijk geklede fietsers tussen de bomen door rijden. Janny staat bij een boom en kijkt naar de grond. Ze ziet iets met kleuren en raapt het op. Het is een klein steentje met daarop een egeltje mooi geschilderd. Achterop staat Kei Tof Facebook.   We komen bij de Duinen en zien toch wel wat donkere lucht aankomen. Het vroeger geheel open duinen gedeelte is nu redelijk begroeid. Het is een mooi gezicht met de dreigende wolken boven het bos.

We hebben maar 1 kleine paraplu bij ons en gaan richting bus. Het begint te regenen en samen onder de paraplu lopen we door. Bij de rustende jager zien we dat hij open is. We hebben nog een koffie in de bus en we kopen er wat te eten bij. Een appeltaart met slagroom. Net als we de appeltaart hebben begint het te hagelen en snellen we naar ons huisje op wielen. Daar zitten we warm en droog aan de koffie met appeltaart met slagroom. We zoeken op Facebook naar Kei Tof en vinden een Facebook pagina waar meer van die steentjes op staan. Het is een activiteit van mensen om steentjes te beschilderen en te verstoppen zodat andere die ze vinden er weer plezier van Hebben. Dat is een leuk initiatief in deze vreemde tijd. We kijken weer om ons heen en zien de mountainbikers terug komen. Geheel onder de spetters van de natte grond. Daar wij warm en droog zitten ploegen zij op de pedalen door de bossen en het zand. Ik vind rijden door het bos op twee wielen ook leuk maar dan wel met een motortje erop. Respect voor de echte bikkels op twee wielen.

We zoeken een bestemming waar we droog wat kunnen doen. We moeten richting Veghel en het oog valt op de Proef Fabriek. Ik zoek een mooie verbinding en we vertrekken. We rijden over slands wegen en het rijden gaat goed. Op de wat smallere stukken moeten we af en toe even stoppen om wat verkeer door te laten. Dan is het fijn om met een automaat te rijden zodat je ontspannen stopt en weer weg rijdt. We rijden door Oisterwijk en rijden langs de oude meubelfabriek Oisterwijk waar de degelijkste meubels uit de jaren 70 vandaan kwamen. Er zit nu een woonwinkel in.

We rijden Veghel in en rijden naar de Verlengde Noordkade. We draaien het terrein op en zoeken een plaats. Er is ruimte genoeg en we zetten hem voor de Bioscoop en zien dat een blauwe parkeerschijf nodig is. We halen heel de bus overhoop maar die zit er niet in. Ik loop de Proef fabriek in en zoek een informatiebalie. Bij de Service balie vraag ik of ze een Parkeerschijf hebben. Jawel hoor daar komt onder de balie een blauwe schijf. Weer terug naar de bus en nu goed geparkeerd en de schijf ingesteld achter de voorruit.

Het terrein is een oud industrie terrein waar diverse bedrijvigheid is. Een Bioscoop en een restaurant een heel groot parkeer terrein en de Proof Fabriek. Een groot industrieel pand waar diverse eten en drinken gerelateerde winkels zijn gevestigd en de Food Market van Jumbo. Veghel is immers de thuis basis van het concern Jumbo. We belanden in een bier speciaalzaak waar we een heerlijk exemplaar uitzoeken voor vanavond. We gaan naar de supermarkt en daar is een grote keuze aan alle soorten producten. We gaan naar de kaas afdeling om een lokaal kaasje te zoeken voor bij het biertje. Er staat een jonge dame met een kaasje om te proeven. Een wat ouder stukje kaas maar met een smeuïge bijt. Die is lekker en die nemen we. We lopen de winkel uit met een stukje Oud Rotterdam kaas.

Bij de uitgang van de Proef Fabriek zie ik een softijs machine. Het is een proef fabriek dus dat mpeten we proeven. We bestellen twee heerlijke ijsjes en lopen naar de bus waar we ons weer prins heerlijk zetelen met nu een Softijsje.

Het is de hoogste tijd om naar de camperplaats in Erp te gaan. We rijden weg en langs de landereijen komen we in Erp waar we langs de paarden beelden van Ankie van Grunsven het dorp binnen rijden. Net buiten het dorp licht minicamping Aachterum. Er staan wat vaste slaap gelegenheden die allemaal anders zijn. Van pipo wagen tot vrachtwagentje. We lopen even rond en zien de toilet/was gelegenheid, een ruime woonkamer met keuken waar je gebruik van kan maken. Maar niemand om ons bij aan te melden. Ik zoek het nummer op van de camping en bel even op. We worden welkom geheten en de mevrouw komt er zo aan. Als we aan de thee zitten komt de mevrouw en we lopen even de camping rond en zegt dat het ontbijt morgen in de gezamenlijke woonkamer voor ons klaar staat. Ze zegt dan hoeven we jullie niet wakker te maken. Ik zeg we moeten eerst maar zien of we slapen want dit is de eerste keer dat we gaan overnachten in de bus.

Om half vijf rijden we terug naar Veghel naar Eva en Maartje die net terug zijn van paar dagen Zeeland. Ik zeg opeeens tegen Janny oeps we vergeten het toetje mee te nemen………… Dan bedenk ik mij dat die in de koelkast achter ons staat. Zo gewoon dat je met camperen de caravan achter laat en met de auto verder gaat maar nu alles altijd bij de hand hebt waar je ook bent. We rijden de parkeerplaats op. Ik zie een andere bus staan en die steekt net iets uit en ik denk ok dan passen wij ook wel. Janny achter kijken en als ze zegt stop sta ik nog half op de weg. We zijn iets groter en met 6,5 meter passen we niet in de standaard parkeerplaats. Langs de doorgaande weg zijn lengte parkeerplaatsen en dat past altijd.

We bellen aan bij Maartje en Eva en er wordt open gedaan. We kletsen even lekker bij. Ik ga met Eva een lekkere patat halen. Het is tenslotte weekend en dan is het patat dag. Er is van alles te vertellen en het is gezellig en dan gaat de tijd snel. We drinken nog een koffie en nemen daarna afscheid en gaan we terug naar ons plekje Aachterum.

Als ik dit schrijf is het 21.12 en zitten we aan een kriek biertje en is Janny aan het breien.