Oumbouk blog

Rondje Adriatische Zee (5)

Woensdag 29 mei 2019

Vannacht schrik ik wakker. Vergeten de ketting in te sprayen. Morgen als eerste doen. Ik val weer in slaap en ben om 7 uur wakker. Te vroeg voor een rustdag. Ik wacht wel tot rond acht en dan maak ik Janny wakker. Maar dan is het opeens 20 over acht en ben ik toch weer lekker in slaap gevallen.

We kleden ons aan en gaan naar het ontbijt. Het ontbijt is niet overdadig maar alles is er en we genieten van de rust en het ontbijt. Als we klaar zijn lopen we naar de motoren en starten de motoren en spuiten de ketting in. Na alle regen van de dag ervoor zagen de kettingen er nog goed uit.

We trekken ons wandel schoeisel aan en kopen nog twee flesjes water en gaan naar de bushalte. Elk kwartier gaat de bus en voor iets meer dan 1 euro sta je in het oude centrum. De bus is aardig vol en we moeten staan. Als we aankomen bij het eindpunt is het een aardige drukte. We gaan met de stroom mee naar binnen.

De stad Dubrovnik is in oude glorie hersteld. De gebouwen zijn mooi en er zijn geen schreeuwerige reclames. Gezellige kleine winkeltjes en vele terrasjes. Het weer is lekker droog en niet te warm. We struinen door de stad en gaan op een terrasje zitten voor een bakje koffie.

We zien de stromen toeristen langs komen lopend achter een vlaggetje en met een oortje in luisteren ze naar de gids. Vele nationaliteiten zien we voorbij komen waarvan de Aziaten het meeste opvallen in kleding en mobiel gebruik.

We lopen weer verder en komen over de markt. We willen naar de stadsmuur. Deze eindelijk gevonden maar de toegang is 27 EUR pp. Dat vinden we iets teveel en gaan terug naar beneden. We lopen door een straat met vele kleine gezellige winkeltjes. Uiteindelijk staan we weer waar we begonnen. We gaan nu helemaal naar boven. Ook hier komen we bij een betaalde toren en de muur. Achter ons lopen mensen te sleuren met hun koffers de trappen op. Ergens hier is hun vakantie appartement. We lopen onder de muur langs waar ze aan het werk zijn aan de bestrating. Met een kwastje wordt het cement poeder tussen de steentjes geveegd waarna iemand met water het cement nat maakt en hard kan worden.

We lopen iets naar beneden in een straat waar een aantal terrasjes waren. We gaan bij “Wanda”zitten en bestellen wat te eten. We kijken naar al de toeristen en het personeel wat hard werkt. Wat wij krijgen is goed en betaalbaar. Maar daar denkt niet iedereen zo over en zijn er mensen die vinden dat ze lang moeten wachten. Ja het toeristen publiek is best een moeilijk publiek.
We nemen nog een toetje en darna vervolgen we onze weg.

We gaan de trappen weer op om het toetje eraf te lopen :-)

We lopen nu iets verder en komen bij een andere ingang met een mooi zicht op de oude stad. Er beginnen druppels te vallen en we lopen terug. Op een terras nemen we een ijsje en het begint aardig te regenen. Als het ijsje op is houdt het op met regenen en gaan we terug op jacht naar een souveniertje. We vinden een klein mokje met daarop de vlag van Croatie en de naam Dubrovnik. Die is ook binnen en gaan we terug naar het Hotel.

De afstand naar het Hotel is 5 kilometer en we gaan lopen. We hebben er aardig te pas in en gaan de andere voetgangers voorbij. We komen in een rustig straatje en zien een groente/fruit winkel en kopen de nodige vitaminen. Nog een klein stukje en we zijn bij het Hotel. We gaan eerst nog even naar het strand waar mensen liggen te zonnen en kinderen in het water zijn.

We hebben het er warm van gekregen en zitten even op bed bij te komen. Het was een mooi dagje Dubrovnik.

Het diner was weer goed. We zien de zon rood ondergaan en lopen naar het strand en vangen nog net het laatste stukje zon.