Oumbouk blog

Carpathians (7)

Vrijdag 10 september 2021

Om iets na acht wordt ik wakker. Het was ook best laat geworden gisteren avond ? .
Tegen negen uur lopen we naar het restaurant en is het ontbijt een keuze menu. Janny neemt de pannenkoekjes en ik de omelet. Er is brood en kaas en worst bij en dat samen met een flinke kop thee is het een heerlijk ontbijt. Voor vandaag is negen uur ontbijt wel lekker maar voor morgen vrij laat als we weer op de motor weg gaan. Maar het is zo lekker dat we toch weer voor ontbijt gaan.

Bij de receptie vragen we of ze een taxi wil bellen en dat gebeurd. Ze zgt over drie minuten komt er een groene auto met een vrouw die rijdt. Prima en we lopen naar voren en daar komt de auto al aan. Er staat geen taxi op en er zit ook nog een kind in. We stappen en en we rijden weg. De mevrouw vraagt belangstellen waar we vandaan komen. Het kind vraagt de mobiel van mama en duikt achter de stoel met een spelletje. We praten wat en het is gezellig en we zijn zo in het centrum van de stad Khust. We bedanken haar en ze gaat weer verder.

Er staat een grote witte kerk waar we uitstappen en dat is de Church of St Elizabeth. Het is een hervormde kerk die omringt is met een verdediging muur. Het is inmiddels wel koffietijd en waar we uitstapten was een aardige koffie gelegenheid dus zitten we hoog op een terras en zien de morgen drukte aan ons voorbij rijden. We gaan verder en lopen het centrum in en gaan de markt op. Het zijn allemaal soort containers die met een rolluik dicht kunnen. Deze zijn allemaal met kleding en schonen. De fruit en groente en andere etenswaren zijn in markt kraampjes. Ik zie een leuk overhemd en de mevrouw kijkt eens naar mij zegt en welke maat. Ik zeg L maar ze kijkt moeilijk. Ze pakt er een en inderdaad te klein. Ze pakt de maat die zij denkt en die is goed. Maar ze kijk nog bedenkelijk en pakt een ander overhemd. Die is inderdaad net wat leuker. Die nemen we en we bedanken voor het goede advies. Ik betaal de prijs maar ze geeft er iets van terug. Waarschijnlijk het afding bedrag. Maar het was al zo weinig dat ik niet een lager bedrag wilde vragen. Daarnaast had Janny een jurkje gezien en die is ook precies goed en die nemen we ook. We gaan weer verder. Het is de hele week al zonnig en als ik geen helm op heb is mijn blote hoofdje toch snel rood en ik ga op zoek nar een petje. Ook die vinden we en loop ik met een gerust hart in de zon zonder dat het hoofd rood word. Janny was nog op zoek naar een zwarte thuis broek en die hangen er genoeg. Ook daar zijn we in geslaagd en overal meer dan vriendelijk geholpen. We lopen het markt gedeelte uit en lopen op een autovrij gedeelte. De koepels van de Orthodoxe kerk staan te glimmen in de zon. We lopen een zijstraatje in en zien nu vele mensen hun eigen handelswaar verkopen als plantjes, tomaten melk en vooral bessen en paddenstoelen. We lopen in een winkeltje een saucijzenbroodje met een knakworst erin en wat water. Dit gaan we in een plekje in de schaduw opeten. We zitten aan het einde van de markt tegenover het monument voor de tweede wereld oorlog. We zien heel wat verschillende mensen voorbij komen van overdreven net tot bedelaar. Maar wat het meeste opvalt zijn toch de oudere dames met hun eigen handelswaar. Overal wordt door mensen gekeken en gekocht. We lopen weer verder want er is nog een stukt markt en dat is meer een technische markt. We lopen tot we elke uithoek hebben gehad en midden in de wandelstraat nemen we plaats op een klein terrasje en nemen een flinke bak thee. Hier zitten we wat langere tijd en zien de stad aan ons voorbij gaan. We vragen of er een toilet is maar dat is er niet. Ik had een openbaar toilet gezien en daar lopen we naar toe.  Onderweg kopen we nog appeks en bananen voor de vitaminen. We komen aan bij het toilet. Daar tegenover staat een Joodse synagoge.

We hebben het centrum gezien en we lopen naar de taxiplaats en vragen aan iemand of hij beschikbaar is. Ik laat het kaartje van het Hotel zien. De man kijkt maar ik geloof niet weet waar het is. Ik laat het op google maps zien. Hij zegt de plaatsnaam Shayan. Ik zeg ja en dan iets verder. Hij zegt ok en ik vraag de prijs en die is goed en instappen maar. Deze man had een iets andere rijstijl dan de mevrouw van vanochtend maar we zijn veilig aangekomen.

We brengen de gekochte waren naar de kamer en gaan daarna naar het terras en toasten op weer een mooie dag. Dan gaan we eten bestellen. Ze hebben pizza’s maar het menu is in het Oekraïens en ik stel in google translate een pizza samen. Ik laat dat zien en ze egt dat is Puzza Pablo. Ik zeg prima doe maar twee.

De bruiloften van gisteren zijn vervangen door kinderfeestjes. Ze lopen af en aan. Het is grappig om de jeugd bezig te zien. Dan komt daar onze Pizza en de meeste gevraagde ingrediënten zitten erin en we laten het ons smaken.

Als ik dit schrijf is het toch alweer 21.10 geworden en is het bijna bedtijd want morgen gaan we weer op pad en gaan we Roemenië in.