Rijders verslag Niken
Aan het eind van de dag haal ik de Niken op bij Motor Centrum West in Naaldwijk voor een test rit. De sleutel wordt overhandigd en ik start de motor. De eerste meters zijn altijd even kijken hoe het rijdt. Ik heb ervaring met 1,2 en 4 cylinder motoren. De Niken is uitgerust met een 3 cylinder 850 CC. Bij het wegrijden loopt het blok lekker rustig en voelt het vertrouwd. Op de snelweg aangekomen even doortrekken en dan voel je vanonder een rauwe grom komen die je door de motor heen voelt. De Niken is in 3 motor modi in te stellen en ik begin in standaard stand 2. De beschikbare 115 pk komen gelijkmatig beschikbaar en de motor rijdt vlot door . Bij de 11.000 tpm begint het rode gebied.
De zit is goed op de motor. Door de brede voorkant zit je wel iets wijder met de benen. De bedieningsknoppen en van de boordcomputer zitten op bereikbare plaatsen. De Niken is uitgerust met het hetzelfde knoppenspel als van de Tenere 1200. Door de brede voorkant zitten de spiegels niet op het stuur maar vooraan het kuip gedeelte. Dat is even wennen maar het is goed te zien. Wel zie je in de hoek van de spiegel de uiteinden van het stuur.
In de kuip zit ook een 12V aansluiting. Die zit wel ver weg. Als je een telefoon in je tanktas hebt om op te laden heb je een aardige kabel nodig die over je dashboard loopt. De motor is uitgerust met uitgebreide elektronica en boordcomputer welke met de bedieningsknoppen verbonden moet worden met kabels. Dat is ook wel te zien. Uit het midden komen diverse kabels die niet echt zijn weg gewerkt maar als bundels naar de diverse knoppen worden geleid.
Tot zover even het gebruiksgemak. Hoe zit het met de twee wielen voor. Het rijdt als een twee wielige motor. Of je nu recht uit rijdt of door bochten hij doet wat jij wilt. Ik stuur de motor over oneffenheden heen. Bij die oneffenheden merkte ik dat ik er niets van merkte met de voorwielen. Wel het achterwiel net als bij een twee wiel motor geeft die zijn reactie enigszins door. De achter schokbreker is instelbaar en kan naar wens worden aangepast.
Door de twee voorwielen worden de oneffenheden genivelleerd en blijft de motor een goed weg contact houden. Dit ervaren te hebben ga ik het verder uit proberen en vlieg ik over de curvestones van verkeerspleinen. De Voorvering absorbeert de oneffenheden en je vliegt erover. Dat schept vertrouwen en dan worden de bochten nog meer plezier. Dubbele voorwielen houd ook dubbele remmen in. De voorstoppers zijn er dan ook een paar om goed rekening mee te houden. Ze zijn goed doseerbaar en bij echt de remmen inknijpen sta je zo stil.
Aangekomen in de polder gaat het gas erop. Uit het vooronder van de drie cilinder doen de PK’s hun werk en is het genieten bocht na bocht worden verschalkt.
Het is inmiddels donker geworden en ik rij de doorgaande weg op. Ik word belaagd door uiteenspattende vliegen op mijn helm. De kuipruit is rond en de vliegen worden erlangs geleid naar mijn helm. Door de vorm van de kuipruit komt de wind langs je helm wat turbulentie veroorzaakt.
De LED lichtbundel achterna rijdend kom ik ruim 200 km later weer thuis. Daar staat de Niken voor de deur. Alle techniek bij elkaar genomen weegt de motor een 263 kgs. Dat merk je wel. Het stuurt allemaal goed en soepel maar echt licht is het niet.
Conclusie:
De techniek maakt zijn beloftes waar. De voorpartij blijft aan het wegdek plakken onder elke omstandigheid. Sportief de bochten pakken is waar hij voor in de wieg is gelegd. Wil je ook lange afstanden op de snelweg afleggen dan is een hogere ruit aan te bevelen.
Aantal gereden kilometers : 214
Verbruik 1:15,4
+ Stuurgedrag
+ Wegligging
+ Remmen
+ Motor karakter
- Kabels/12Volt afwerking
- Gewicht
- Spiegels
- Wind bescherming
Voor meer informatie Yamaha Europe