Oumbouk blog

Rondje Adriatische Zee (2)

Zondag 26 mei 2019

Om kwart over zeven zie ik het hoofd van Janny omhoog komen. We hebben 10 uur geslapen en hebben trek in het ontbijt. Het is gezellig druk in de ontbijt ruimte en eten rustig ons ontbijtje op en smeren voor onderweg ook een broodje.

Rond negen uur rijden we weg en we zitten al snel weer op de snelweg. Om ons heen zien we de besneeuwde bergen. We rijden regelmatig door tunnels. Net voor de Tauern tunnel stoppen we en maken we wat foto's van de bergen en de brug die naar de Tauern tunnel gaat.

Aan de andere kant van de tunnel schijn de zon en is het tijd voor een bakje koffie. We slaan af naar de Ossiacher See. We vinden een terrasje op de camping. We hebben uitzicht op de “grijze” vakantie ganger. De camping staat vol met caravans en campers. Iedereen heeft wel zijn fiets bij zich. Zo kan je ook makkelijk zien wie bij wie hoort want die hebben dezelfde fiets :-)

De Opfelstrudel is achter de kiezen en zijn we klaar voor het laatste stuk. De snelweg op en door de Karawanken tunnel en  we rijden in Slovenië. Bij Postonja rijden we nog 1x naar de benzinepomp en eten we ons broodje op. Hierna nemen we de afslag Postonja en na een paar kilometer rijden we het dorpje Trnje in. Het is rustig gelegen maar niet ver weg van de doorgaande wegen.

We laden de motoren af en die zetten we voor vanavond in de schuur naast de grasmaaier en brommer. De auto en aanhanger blijven hier staan totdat we over ruim twee weken weer terug zijn.

De B&B heeft naast de slaapplaatsen ook IJslandse paarden. De eigenaress heeft thuis een ongeluk gehad en is gevallen bij het was ophangen. Hier heeft ze blijvend letsel bij opgelopen. De eigenaar heeft sinds gisteren last van acute hernia en kan zich maar net bewegen. Desondanks zijn ze gastvrij en doen er alles aan om het naar de zin te maken. Maar het ontbijt kan hij niet de trap opbrengen en daarom eten we morgen bij hun in huis. Door zijn beperking houdt hij de gatsen aankomende tijd even af.

Alles is opgeruimd en klaar voor het vertrek op de motor morgen. Het is nog vroeg en we rijden met de auto een eerste stukje van de route. Daar had ik bij het maken mijn bedenkingen over en jawel bij het tweede dorp houdt de weg op. Dat is mooi dan rijden we morgen anders. We rijden naar het dorp Pivka en tegenover het station is Pizzeria Herman en daar vinden we een lekkere Pizza.

Terwijl ik dit schrijf kijk uit het raam en zie de schuur met de motoren, de paarden en de groene heuvels met voorbij vliegende vogels.

Een mooi einde van de dag