Oumbouk blog

Dag 4 - Tenere Tour

Maandag 20 september

Het is kwart over acht als we wakker worden. Dat valt mee. De kamer is aan de voorkant en midden in het centrum van Rochefort en we hadden al vroeg verkeer verwacht. We lopen van de dependance “Margot” naar het Hotel voor het ontbijt. Zoals verwacht staat de tafel luxe gedekt op ons te wachten. Het gekookte eitje is vandaag een omelet geworden met spek. Van verse jus d'orange tot heerlijke broodjes.

We pakken de motoren die achter het hotel staan. Ze staan op grind en moeten achteruit de straat weer op. Het loopt enigszins toch wel steil af. Met zijn tweeën lopen we de motoren achteruit de straat op. Dan is het toch wel even ochtend gymnastiek met de Tenere.

In Rochefort zijn grotten waar we de ingang van willen zien. We rijden de stad uit en ik zie opeens een bordje linksaf. Het is smal en gaat omhoog. Daar komt een vrachtwagen en ik wil stoppen want ik ben toch iets breder dan normaal. Janny roept: stijgend verkeer heeft voorrang. O ja en ik rij door en de vrachtwagen stopt. Boven aangekomen zien we de parkeerplaats. De eerste bezoekers staan al te wachten. We rijden langs een kapelletje over een onverharde weg naar een groot hek. Rechts loopt een weggetje. Daar is de ingang zegt Janny. Ze blijft bij het grote hek en ik rij verder. Ho ho roept Janny. Ik was er al voorbij. Ik rij terug en bij een eenvoudig hekwerk loopt een vervallen trape naar beneden. Dit is de ingang van een schitterende grot. Dit keer gaan we niet naar binnen en rijden door.

We rijden door de bossen van St. Hubert. De heilige van de jacht. Plotseling steken daar twee reeen over, moeder en dochter. Al slingerend rijden we door het bos. De Tenere staat op de stand S en reageert lekker op het gas. Bocht na bocht. Toch eens de T stand proberen. Ik verwachte niet veel verschil maar je merkt dat de motor wel degelijk veel rustiger reageert en daardoor rustiger rijdt. Echt de T van Toer. We dalen met een 14% weg het dorp in en zien de kathedraal van St Hubert hoog boven het dorp uitsteken. Ik rij het plein voor de kerk op en kijk op tegen de twee enorme torens van de kathedraal. Ik stel Tom in op de volgende bestemming Smuid.

De wegen worden kleiner en slechter. De Tenere verorbert elk gat of scheur moeiteloos. Hier moet Janny wel harder werken op de XJR en stuitert achter mij aan. In Smuid stoppen we voor Hotel Les Tilleuls. Hier zijn we samen ruim 20 jaar geleden geweest, wel op 1 motor, ook een Yamaha :-) . We werden ontvangen met een kwarteleitje op een bedje van Spinazie. De bediening was in handen van twee heren en het leek een beetje op “de Vlaamsche pot”.
We lopen naar binnen en een jonge dame staat ons te woord. Het restaurant gedeelte voor de koffie is dicht. Haar ouders hebben voor haar het Hotel gerunt. Dan zijn wij vast nog daarvoor hier geweest.

Dan maar geen koffie op naar de rivier de Lesse. We rijden langs Euro Space center. Door het dorpje Redu, het boeken dorp. De weggetjes zijn smal, slecht en slingerend. Dit kan ik mij niet herinneren. We komen aan in Daverdisse en zie ik dat we vanuit een andere richting zin gekomen. Niet snel na Daverdisse rijden we langs de Lesse. We gaan op zoek waar we met het gezin vroeger zijn geweest. Het is allemaal zeer groen en begroeid en we kunnen het dan ook niet vinden. Het is mooi rijden maar we het schiet niet op.

We hebben een koffie wc stop en zetten Tom op snel naar Houdremont. En dat doet Tom goed na 20 min staan we daar en stellen Tom in op mooie route naar Bouillon. Ik kom steeds meer onder de indruk van Tom want hij lijdt ons naar weer een bekende plek. Het uitzicht op de meander in de Semois op het dorpje Frahan. Janny rijdt op het voetpad en hangt over de railing om een foto te maken. Ze heeft er alles voor over om een mooi plaatje te schieten.

We rijden verder over een mooie brede weg en al slingerend rijden we Bouillon in. We nemen plaats op een terras en ik ga eerst op zoek naar een Hotel. Die is snel gevonden en na de koffie rijden we een rondje Bouillon. We hebben mooi uitzicht op het fort en de straatjes van Bouillon. We rijden naar het Hotel en parkeren de motoren op de rotonde voor de deur. Ingecheckt gaat snel en we parkeren de motoren in de garage.

Na de standaard procedure Tassen, wassen, plassen gaan we een rondje dorp. Het is gezellig druk en nemen plaats op een terrasje waar we vast een toetje nuttigen. Het is genieten en we zijn echt op vakantie. Het is tijd om naar een plaatsje om te eten te zoeken en aan de overkant van de Semois is BOM Drinks en Foods met een terras aan het water met uitzicht op de burcht.

We zitten heerlijk en onder het geklingel van het carillon eten we ons vleesplankje leeg. Op het water zien we de schaatsenrijders langs scheren. Niet voor lang want een zwerm zwaluwen scheert over het water en vangt de schaatsenrijders van het water.

Zo zit ik nu aan het frans balkon van onze kamer dit te schrijven met uitzicht op het dorp Bouillon.