Olieverbruik (6) The End
Na de laatste nieuwe onderdelen in het blok was er nog steeds het olieverbruik. Alle onderdelen van zuiger tot klepseal is vervangen. Waar komt het olieverbruik vandaan? Voor een afgebroken beugel was ik bij Bas (Hyperpro Alphen) en hij vroeg hoe het was met het olieverbruik. Slect zei ik, nog steeds veel. Hij vermelde dat hij de vorige keer nogal wat olie in mijn luchtfilterhuis zag zitten. Samen met een klant van Bas (voormalig automonteur) hebben we het filter opengemaakt en inderdaad daar kwam olie uit. Tevens was het luchtfilter aardig vuil (dit is zachtjes uitgedrukt). Bas had nog een passend luchtfilter en dit direct gemonteerd. De olie in het luchtfilterhuis komt via de carter ontluchting in het luchtfilterhuis waarna het door een afvoer slangetje wordt afgevoerd. Door de hoge carterdruk komt er olie mee. Dat houdt in dat er teveel olie in het blok zit. Dat is tegenstrijdig met het hoge olieverbruik. Diezelfde week vertelde ik het een kennis (met technische kennis) en hij vermelde dat de motor werkte met Dry sump olie systeem en dat dit moeilijk te peilen is. Na wat zoeken op internet kwam ik de volgende tekst tegen op wikipedia:
Een dry-sumpsysteem (letterlijk: droog cartersysteem) is een smeersysteem voor viertaktmotoren waarbij de smeerolie in plaats van in het carter in een aparte tank of in de framebuizen wordt meegevoerd.
Dit heeft als voordeel: geen (kwetsbare) carterpan onder het blok en een grotere bodemvrijheid. Daarom wordt een dry-sumpsmeersysteem vaak bij motorfietsen toegepast. Ook bij raceauto's wordt bij voorkeur een dry-sumpsysteem gebruikt, om twee redenen:
- de motor kan door het ontbreken van de oliepan lager in het chassis gehangen worden, hetgeen aerodynamische voordelen heeft,
- geen probleem met "klotsende" olie in de carterpan. Door de optredende g-krachten wordt de olie tegen de wanden van de carterpan gedrukt en komt de aanzuigmond van de oliepomp droog te staan.
Er zijn echter ook nadelen: er zijn in het algemeen twee oliepompen nodig: een in de olietank en een onder in het motorblok. Bovendien is het peilen van de olie niet altijd eenvoudig, vooral als het motorfietsframe als olie-opslag dient.
Mat name de laatste regel was wel van toepassing. De XT heeft het frame als olie opslag. Dit vraagt om verder te zoeken naar de oorzaak cq oplossing. Verder zoeken op hoe olie te peilen. Ik weet dat het na het rijden direct peilen is. Maar dat is dus nog niet betroubaar genoeg
Allroad Maniacs:
Als de motor stationair draait dan gaat de olie uit de framebuis en uit het blok een evenwicht vormen (als het ware 2 vaten), waardoor de olie op het goede pijl komt. Het maakt dan niet uit of je net gereden hebt of niet. gewoon eerst 5 minuten stationair laten lopen en dan krijg je een betrouwbare meting.
Na dit alles te hebben gelezen wat getest met oliepeilen. Na aankomst van een rit nog even wat gas geven en direct poeilen. Bijna een droge peilstok. Daarna stationair laten draaien en peilen. Daar was de olie weer op de peilstok.
De motor gebruikte dus geen olie maar had juist teveel olie wat resulteerde in de witte rook tijdens het starten en de zwarte rook tijdens het gas loslaten. Het blok wilde het teveel olie kwijt ........
Conclusie: geen olieverbruik maar teveel olie.
Nu na een week op de juiste manier olie peilen is het olienivo constant en geeft het een betrouwbare weergave van het olienivo.