Oumbouk blog

Nummer Een (3)

0320

Janny & Peet reizen van Nummer Een naar Numero Dertien en kijken wat we onderweg tegenkomen

01 juni 2020

Half zeven kijken we elkaar aan. We zijn wakker en kijken naar buiten waar het zonnetje al schijnt. Het ontbijt hebben we om half negen afgesproken. We gaan koffie zetten en ik ga op het terras in de zon zitten. De dieren zijn ook wakker en wandelen rustig door het gras. Twan komt de dieren voederen en alles is al vroeg wakker.

Daar komt de mand met inhoud en we dekken de tafel en het ontbijt kan beginnen. Een heerlijk uitgebreid en divers ontbijt. Onder het genot van een glas jus d’orange eten we ons eerste broodje met een gekookt eitje deze reis. De basis is gelegd voor de dag en we nemen afscheid van Twan en Doree. We rijden door het dorp Zijtaart naar Veghel en vandaar gaan we weer via de landswegen richting noorden.

Ik zie een tractor met iets er achteraan en ik stop om eens te kijken. Daar liggen mensen op di de aardbeien plukken. Daar denk je niet aan als je het bakje aardbeien in de winkel koopt. Verder zien we mais, graan, aardappels, paarden en nog een Lama. Dan zie ik in de verte een soort bloemen. Ik stop en Janny komt aan rijden en zegt dat zijn pioen rozen. Janny loopt langs de velden om wat foto’s te maken. We rijden verder als we weer een veld pioen rozen zien maar nog in de knop. Er zijn ook mensen op het land aan het werk. We rijden langs het veld en stoppen en maken nog wat foto’s. Dan vertrek Janny en gaat weer naar de weg. Ik zien in mijn ooghoek iemand aan rennen. Ik loop naar hem toe. De jongeman vraagt hijgend wat we aan het doen zijn. Ik vertel dat we wat foto’s van de rozen aan het maken zijn. Hij hoorde iemand wegrijden en hij dacht dat iemand er met zijn tractor vandoor reedt. Dat is niet het geval en hij wenst ons nog een leuke dag.

We vervolgen onze weg en komen langs het spoor te rijden. Dn rijden we de plaats Cuijk in. Door de woonwijk heen en door een tunneltje staan we opeens aan het water en is het tijd voor een bakje koffie. We gaan zitten en zien van alles voorbij komen op het water. Van klein naar groot aan bootjes en waterscooters. We zien ook het pontje wat we zo ook nemen. Het is er best druk met wandelaars, fietsers, motor rijders en een enkele auto.

De koffie is op en we gaan naar het pontje waar we aansluiten in de rij. Er staat ook een grote groep motoren maar die staan geparkeerd en de mannen zitten aan de waterkant. Daar komt de veerpont en we rijden erop. Er zit een man op de pont en die loopt iedereen af om te betalen. Dan zie ik de grote groep motoren toch ook de pont opkomen en het is allemaal inschikken en is het best druk op de pont.

Als we de pont af rijden slaan we links af naar Groesbeek. Na Groesbeek rijden we een klein stukje Duitsland in en rijden op een klein weggetje. Dan gaat het weggetje naar links waar wij eigenlijk de dijk op moeten. Maar daar staat een slagboom. We draaien om en kijken bij de slagboom. Dat moet lukken en jawel. Waarschijnlijk was dit een fietspad. We rijden ook opeens weer in Nederland. We rijden weer het land in en zien een bezet ooievaarsnest met ouders en kleintjes.  Net voor Millingen aan de Rijn zien we een bankje waar we onze krentenbol uit de ontbijtmand opeten. Het is nog een klein stukje voor we in Zeddam zijn. We rijden verder en dan is de weg afgesloten door een aantal Duitse politie auto’s en brandweerwagens. We zitten weer in Duitsland en er ligt een auto in de greppel. We draaien om en rijden stukje terug en naar links en links en links en na een paar kilometer zijn we weer terug op de weg.

We rijden langs de ouder Rijn als daar een wegomleggings bord staat. We kunnen niet naar de brug. Het wordt Umleiting U en via een omweggetje zitten we dan toch op de weg naar Emmerich. Als we Zeddam binnenrijden is het er gezellig druk. De terrassen mogen vandaag vanaf 12.00 uur open en daar wordt goed gebruik van gemaakt. In het centrum aangekomen is daar de locatie van Ride on Motortours. We parkeren de motoren en Rob en Dafne komen naar buiten. Dafne heeft ook een T7 en is benieuwd naar het lage zadel. We halen het er bij janny af en zetten het op de motor van Dafne. Ze past en het is toch wel merkbaar lager. We zetten de motoren in de garage en gaan naar een terras want dat kan weer. We praten over van alles en zeker over reizen in Rusland. De tijd vliegt en voor ons was het vroeg op en we bedanken voor de gastvrijheid en gaan naar het Hotel.

Na 10 minuten rijden we het erf op van het Hotel. Het is een oude boerderij en we slapen in de schuur. We nemen de kamer in bezit en na het opfrissen gaan we naar het restaurant waar we buiten op het terras plaatsnemen. Alles gaat op een vriendelijke en goed georganiseerde manier volgens de huidige maatregelen.

We genieten van alle rust en het heerlijke eten.