Oumbouk blog

Dag 49 - Charyn Canyon > Zharkent

Vrijdag 16 juni (49)

We worden wakker en kijken naar buiten. De lucht is strak blauw. We lopen naar buiten met ons point it boekje en wijzen in ons boekje aan wat we voor ontbijt willen. We gaan aan tafel zitten. Daar is de poes weer. Die zit zo op schoot en nestelt zich lekker in. De keuken is gedeeltelijk achter het gebouw langs de rivier. Daar hebben ze gisteren het vlees gebraden en nu wordt er voor andere gasten ook gekookt. Voor ons hoeft alleen het water voor de thee te worden gekookt en het eitje. We genieten van de omgeving en het ontbijt.

Het is tijd om weer verder te gaan. We staan aan het begin van het pad. De zon schijnt over de rode rotsen. Het is een bijzonder gezicht. Daar gaan we tussen de rotsen door. Langzaam aan kruipen we weer omhoog. Daar zijn we bij de helling. Het is al aardig warm. We bespreken hoe we het gaan doen.

Janny loopt naar boven en geeft een gil als ik kan komen. Ik begin met de XT van Janny daar kan ik goed mee bij de grond en kan ik de route verkennen. Ik hoor Janny roepen en ik vertrek. Niet te hard niet te zacht. Het gaat aardig maar de laatste 50 meter zijn steil en veel diepe kuilen. Ik zit niet helemaal goed en ik glij naar beneden. Na een paar meter te hebben gegleden komt de motor tot stilstand met zijn achterwiel in de zijkant van de berg. We zetten hem overeind en starten en ik waag een poging om vanuit stilstand de laatste meters te overbruggen. Gas erop, het voorwiel komt los van de grond en hij is boven… dat is de eerste.

Ik loop naar beneden en ik probeer een ander spoor en bijna boven sta ik in een gat stil en de motor leg ik neer. We zetten hem overeind en zet hem voor een goed spoor en ik probeer nu beide wielen aan de grond te houden en het lukt….. nummer twee is boven. We blazen even uit en vullen het vochtverlies aan.

We rijden naar de uitgang en de poort gaat open. We rijden het brede wasbord op, Links en rechts zien we groepen paarden lopen. Daar is het asfalt en we draaien rechts de weg op. De weg is recht en af en toe een heuveltje. We rijden over een in aanbouw zijnde snelweg en dan gaat het snel. De 185 kilometer van vandaag zijn snel afgelegd en rijden we Zharkent in. We komen bij het Hotel. Het lijkt meer een villa. De kamer is ruim en we ruimen de kamer in. Het is nog vroeg en we gaan de stad in.

We lopen naar de Moskee in de stad. Het is een Islamitische Moskee met Chinese pagodes. Het is niet meer in gebruik als moskee maar is nu een museum. We betalen de entree en de mevrouw loopt met ons mee. Na het grote gebouw worden we kleinere ruimtes in geloodst. Hier staan wat dingen uit de geschiedenis maar dat snappen we niet helemaal. Het is een bijzonder gezicht na alle blauwe moskeen en minaretten. We verlaten het museum en gaan over de markt. De Chinese invloed is ook hier te merken. We zitten op 45 km van de Chinese grens. We kopen in een winkeltje eten en drinken voor de volgende dag en lopen terug naar het hotel.

De spullen zijn opgeruimd nu nog eten. Bij het binnen rijden heb ik een Doner Kebab restaurantje gezien. We gaan en zoeken het maar kunnen het niet helemaal vinden. Uiteindelijk komen we eraan. We hebben nu echt trek. Binnen in het gebouwtje is het erg warm. We bestellen twee Doner Kebab en als het klaar is gaan we naar het hotel om het op te eten.

Een mooie bijzondere dag.