Oumbouk blog

Dag 16 - Urmia > Saqqez

Zondag 14 mei (16)

Ontbijt buiten op de binnenplaats van het huis. De tafel is een bed en het tafelkleed een deken. Het ontbijt wordt gehaald en de tafel wordt gedekt. Het is brood met jam en kaas. Niet uitgebreid maar vers en lekker met een mok thee erbij. We nemen afscheid en vertrekken met zijn drieën en rijden de stad uit. We rijden langs het zoutmeer en we rijden van de hoofdweg een dorpje aan het meer in om wat foto’s te maken. David blijft staan op een plaats en wij rijden klein stukje verder. We rijden terug waar David stond maar zien hem niet meer. We rijden nog wat rond maar zien hem niet meer. We rijden terug en wachten een tijd. Maar we vinden David niet. We besluiten om een inreach bericht te sturen dat we verder zijn.

De weg is goed en al slingerend glijden we door het landschap. Het is alsof we door een film rijden. Bijzonder, mooi en de mensen zijn zeer gastvrij.We komen in een dorpje en zijn toe aan wat vitaminen en bij een winkeltje kopen we twee bananen en twee komkommers. Als ik wil betalen zegt hij dat het een gift is. Ik betaal met een handdruk en bedank hem hartelijk. We rijden verder en de omgeving is mooi. Dan rijden we door groene dalen en dan stijgen we naar hoogte met uitzicht over de bergen. Ik zie een bord linksaf met 4 km een dorp. We slaan af om naar het dorp te rijden. Niet veel later rijden we een Kurdisch dorp in wat bijna geheel uit klei is opgebouwd. Dit is echt terug in de tijd. We rijden terug en hervatten de hoofdweg.

Het is tijd voor een toilet stop en benzine. Ik zie in een stad een tank en we moeten even terug rijden om er te komen. We gaan bij de tank staan en men komt naar ons toe. Voordat er ook maar een druppel in de tank zit zijn we vele handrukken en selfies verder. Janny gaat naar het toilet en ik zie dat ze een autowas gedeelte hebben en ik vraag of dat kan. Natuurlijk iedereen mee en foto maken hoe we de motor schoonmaken. Als ik wil betalen zegt de man nee dat hoeft niet. Ik geef iedereen een hand en bedank ze hartelijk. We rijden iets verder en in hetzelfde dorp zie ik een winkeltje met parasol en stoelen. We zetten de motoren neer en ik loop het winkeltje in en ik koop een fles water pakje tuccies en twee thee. Als ik wil betalen hoeft dat niet er moeten wel een paar foto’s worden gemaakt. Als we wegrijden geef ik de meneer weer een hand en bedank hem hartelijk.

In het verkeer worden we regelmatig ingehaald en dan toetert men. Dat betekent hallo en alle inzittenden zwaaien hard. Daarna wordt je afgesneden op de weg maar daar zijn we inmiddels aan gewend. Dat is de rijstijl in Iran.

De lucht is strak blauw. Het landschap is groen en grasland wordt afgewisseld met akkerbouw. We raken niet uitgekeken naar alle levendigheid op straat.

We stoppen in een dorpje om het laatste stukje in de navigatie te zetten. Ik ben druk aan het zoeken en achter mij gebeurt van alles. Er is een driewiel autokarretje met handelswaar gestopt en wil Janny een meloen geven. Waar moet ik die kwijt gebaart Janny. Geen probleem hij zoekt wat anders en we krijgen een trosje bananen. Al zwaaiend gaat hij weer verder. We staan in de schaduw en bij het eten van de zojuist gekregen bananen zien we alle soorten voertuigen langskomen. Motoren met zoveel mogelijk personen erop. Vrachtwagens met torenhoge lading. Vreemdsoortige driewiel bakwagentjes die van alles vervoeren. Handel is de drijfveer van de locale economie.

We rijden door een dorp als we brommertjes zien met achterop een koffer met ijshoorntjes. Een straat met allemaal mobiele ijsverkopers.

We komen aan in de plaats Saqqez. Ik vraag aan iemand naar Hotel Noor. Maar die kent hij niet wel Hotel Kurd. Maar bij de derde rotonde links klopte het niet helemaal. We rijden naar het centrum in de hoop het hotel te vinden. Ik stop op een hoek en vraag aan een meneer naar Hotel Kurd en hij wijst naar rechts maar wat hij daarna zegt begrijp ik niet meer.  Inmiddels staan er een aantal mannen om ons heen. Er stopt een taxi en ik zeg tegen de meneer: vraag het aan de taxi en jawel de taxi rijd ons voor. Best nog een stukje dat had ik niet gevonden. Als ik wil betalen snappen we elkaar niet en zegt hij laat maar zitten en met een lach en een handdruk vertrek hij weer. Het is hotel Kurd liggend aan een rotonde. Een inmiddels bekend en geliefd en spannend object. Om er overheen te rijden best spannend. Om het verkeer te zien dat over het verkeersplein raast zonder maar ook vaart te minderen. Het is door ons inmiddels omgedoopt tot groothandelsplein. Overal in en rond de rotonde staan kraampjes, auto’s met handelswaar. De motoren kunnen in de garage en we trekken in onze kamer voor vandaag.

Na het opfrissen gaan we op het terras van het Café naast het hotel zitten en genieten van het rotonde schouwspel en genieten van echte koffie, cappuccino en appeltaart. Hierna gaan we over de brug naar een soort boulevard. Overal lopen en zitten mensen. Het is een beetje in verval maar wel goed in gebruik. Ik maak even kennis met de tuinman. We steken de brug weer over en lopen zo een stadspark in waar het bruist van de activiteit en mensen. Praten, wandelen, picknicken, speeltuin van alles. We worden wel nagekeken maar iedereen is vriendelijk en vele komen even een hand geven en je welkom heten in Iran. Daar loop je in een plaatselijk park in de plaats Saqqez in de provincie Kurdistan. Het is een bijzonder gevoel. Het park is gezellig druk en iedereen is bezig. Praten, spelletjes, speeltuin en vooral eten. We komen bij een kiosk waar het druk is. Aan de voorkant wordt van alles verkocht aan snoep, drinken en eten. Aan de zijkant staat een man en een kind. Het kind staat op een verhoging en de jongen maakt het deeg tot een ronde koek en de man bakt deze tot een pannenkoek. Er staat een aardige rij voor deze verse plaatselijke lekkernij.  Op de weg terug komen we twee traditionele Kurden tegen en maken even kort kennis en een foto.

We komen weer bij het Hotel en vragen of we kunnen eten en jawel boven is het restaurant. We nemen plaats en we kijken uit over de rotonde. Het is genieten van eten en uitzicht. Saqqez, Kurdistan, Iran om nooi te vergeten.