Oumbouk blog

Rijders verslag SuperTenere 1200

Rijders verslag SuperTenere 1200

Snelweg

Het is 05.30 als ik de Tenere buitenzet. Het is donker en de wereld erg klein van de mist. Ik rij weg en op de snelweg is het toch wel erg mistig. Ik zet de extra verstralers aan en dat geeft beter zicht. De mist maakt het ook klam. Op zoek naar de handvat verwarming. Met de rechterduim scroll je door het menu en staat de handvat verwarming aan. Tot net over de grens blijft het mistig. Door de wegglijdende mist op de ruit zie je hoe de stroomlijn is ontwikkeld. Het gaat mooi naar de zijkanten waar de druppels langs je heen schieten. Het is zo gewend aan de rechte zit en in Duitsland kan er weer wat snelheid worden gemaakt na het gekwakkel in de mist. Ik merk totaal geen wind om mij heen en ga met mijn hand op zoek waar achter het scherm de scheidslijn is van de bescherming. Die is aardig groot en dat zie je niet af aan het windscherm. De defectoren doen ook hun werk. Ik heb mijn regenbroek nog aan en zit eigenlijk best goed op het zadel. Normaal glijd je met zo’n plastic broek over je zadel maar het zadel van de Tenere is wat ruw en zit prima zonder te glijden.

Ik heb de snelheid rond de 130/140 op de teller en dat is goed vol te houden. De cardan drijf het achterwiel soepeltjes aan. De meters zijn goed zichtbaar en voor lange afstanden belangrijk de benzine meter. Regelmatig tanken en tegelijk even een moment om wat te eten. De koffers gaan open en een aardige foerage ruimte is aanwezig. Alles bij de hand en snel weer de weg op. De vering is ingesteld op Soft lekker comfortabel op de lange afstand.

p snelwegen heb je nog wel eens lengte richels waar je liever niet over rijdt. Naarmate de kilometers verstreken merkte ik dat bij dit soort richels de motor gewoon zijn rechtuit bleef volgen zonder maar een schijntje zwieber te maken. Normaal ontwijk ik dit soort plekken maar nu ging ik ze op zoeken. Ook in bochten volgde de Tenere zijn eigen spoor. Dit gaf mij veel vertrouwen in de motor en natuurlijk ook de banden.

De signalering knippert: Stau ! Jawel ik rij de file in. De Tenere is wel breed maar in Duitsland moet men ruimte houden voor de hulpdiensten en zo is er meer dan genoeg ruimte om rustig tussen de file te rijden. Op deze rustige snelheid stuurt de motor lekker licht en kan ik zo nu en dan om wat anders denkende automobilisten heen manoeuvreren. Na zo, n 15 kilometer zie ik waarom er file is. Een vrachtwagen ligt in de berm. Geen ernstig ongeluk maar een flinke mobiele kraan moet er aan te pas komen om hem weer op de weg te krijgen. Niet veel later weer stau. Hier is echter niet zoveel ruimte en is het passen en meten om er tussen door te rijden. Bij het tussen de file door rijden zet ik de alarmlichten aan. De schakelaar hiervoor zit rechts. De hand waar je gas mee geeft. Hij zit ook zo dat je er niet bij kan en je gas los moet laten. Dat is niet handig als je langzaam tussen de auto’s moet manoeuvreren

We komen in de buurt van München waar net de spits is begonnen. Ik moet in het centrum zijn. Het is dan ook tussendoor, achterom onderdoor en de Tenere doet het alsof het niets is. Wel krijgt hij het een beetje warm maar dan gaat de radiator fan aan. Precies 10 uur na vertrek en 900 kilometer sta ik voor het hotel.

Comfortabel

Binnendoor

Na een korte nacht na het pensioneringsfeestje stappen we op de Tenere. Voor het Hotel rijd een tram op de weg. Tramrails zijn altijd ondingen. Maar gezien mijn ervaring van gisteren ga ik ze eens in de lengterichting over. De motor geeft geen krimp. We rijden de stad uit en na een stukje snelweg rij ik de binnenwegen op. De vering stel ik iets stugger in. Verder rij ik in de T(our) stand. De motor reageert dan iets minder snel. Maar niet traag het gaat nog steeds lekker vlot. Ik vind deze stand het prettigst rijden. Ik rij door een vallei en slinger langs de rivier. Ik hoef niet meer naar het wegdek te kijken want dat verorbert de Tenere als een lekkernij. De concentratie op de bochtentechniek. Al snel zit ik in het juiste spoor. De Tenere stuurt licht en laat zich gewillig van de ene in de andere bocht sturen. Met een zonnetje aan een blauwe hemel is dit genieten.

Na een goede 500 kilometer is het tijd om een Hotel te zoeken. Met de app in de hand is het zo gevonden en na een half uur parkeer ik de Tenere voor de deur van het Hotel gelegen op de top van een heuvel met uitzicht over de dorpjes in de vallei.

Genieten

Citytripping

Na een goede nachtrust en een goed ontbijt stap ik op de Tenere. Door de heuvels en de bossen kom ik in de stad Aschaffenburg. Ik volg de borden centrum en op zoek naar mooie uitzicht puntjes. Die vind ik bij een burcht waar de bloesem vol in bloei staat. Ik rij maar wat en moet regelmatig draaien om daar te komen waar ik wil. Dat gaat over asfalt maar ook over oude gladde straatstenen. De Tenere heeft er geen moeite mee en zelfs bij een bijna stilstaande U turn gaat het als vanzelf.

De zit en gebruik van de Tenere valt als vanzelf op zijn plaats. De klik tussen ons was er snel en mijn waardering voor de Tenere wordt steeds groter. Dan volgt weer een stukje snelweg en sla ik af bij de plaats Limburg met een oude stadskern. Het is weer even zoeken naar het centrum. Daar waar de kerktoren boven de gebouwen uitsteekt is het meestal. Dus neus achterna door de smalle straatjes. Dit keer geen ridder te paard door de eeuwen oude stadskern maar een rijder op een Tenere. Tijden veranderen J . Eigenlijk alleen voor voetgangers maar op dit vroege uur zijn er nog weinig mensen te zien. Grote statige gebouwen wisselen af met kleine vakwerkhuisjes.

Na de stad weer een stukje snelweg. Dat heet niet voor niets snelweg. Al snel be ik weg naar de volgende stad Koblenz. Het stond al lang op mijn lijstje om eens op het punt te staan waar de Moezel in de Rijn stroomt. De Deutschen Eck. Ik worstel door het oude stadscentrum en ik sta al snel bij het water. Het is al wat later op de dag en ook wat drukker. Het is en voetgangers gebied. Maar ik probeer het toch. Langzaam rij ik tussen de mensen door naar het punt en parkeer de motor in het midden van de punt. De zon schijnt op de motor en is het blinkende middelpunt van de Deutsche Eck voor even. Na de foto’s snel weer weg voor ik wordt weggestuurd. Snel weer naar de weg.

Na Koblenz is het weer de Autobahn op en rij ik naar de oude Douane overgang van Venlo. Een plaats waar altijd file was om de grens over te komen. Nu een braakliggend terrein. Ik rij naar het centrum. Ik rij op een verkeersplein en zie aan mijn rechterhand het centrum. Via wat hobbel bobbel over de stoepranden en zo sta ik snel aan het begin van het centrum. De fourage koffer gaat open en ik neem wat te eten endrinken. We zitten alweer in eigen land. We rijden het laatste stuk naar het eigen dorp Ridderkerk.

Veilig

Allroad

In Nederland nemen we nog even een afslag bij Moergestel. Hier draai je de snelweg af zo het onverhard op. Ik ben benieuwd naar de Tenere in het zand. Het eerste stuk is hard zand met kuilen in de weg. De Tenere snelt er overheen. Dan sla ik links af en is het zand ineens een stuk losser. De banden hebben niet een echt noppen profiel. De motor zoekt zijn weg maar dat voel je dan ook wel. Het gewicht verplaatst zich van links naar rechts en ik moet goed opletten dat we uiteindelijk daar aankomen waar ik wil. Dan weer rechts en is de ondergrond gras en klei. Daar vliegt hij weer overheen totdat het nat wordt en de banden geen grip hebben. Voorzichtig rij ik door het gladde gedeelte om weer in het zand uit te komen. IK parkeer de motor in het zand voor een foto te maken. Daarna stap ik weer op de Tenere en start de motor en wil weg rijden. De Tenere wil niet weg. Dat is de TCS deze uitgezet en hop daar gaat de Tenere het pad uit.

Het is wel wennen voor mij aan het gewicht en de banden zijn niet echt voor het zand. Maar het is goed te doen. Je komt daar waar je wilt komen.

Avontuur

Conclusie: comfortabel genieten veilig avontuur = Super (Tenere)

+ Handelbaarheid
+ complete uitrusting
+ comfortabel

-  Alarmlichten schakelaar zit te ver weg
- gewicht bij onverharde wegen (zand)

Technische gegevens
Cilinderinhoud: 1.199 cc
Max.Vermogen: 112 pk
Max. Koppel: 117.0 Nm
Eindoverbrenging: cardan
Transmissie: 6 versnellingen
Veerweg voor: 190 mm
Veerweg achter: 190 mm
Bandenmaat, voor: 110/80R19M/C 59V
Bandenmaat, achter: 150/70R17M/C 69V
Zithoogte: 845/870 mm
Gewicht rijklaar: 265 km
Brandstoftank: 23 liter
Gemeten verbruik: 1/18,2
Gereden afstand: 1.900 km


Persoonlijke gegevens

Lengte: 181 cm
gewicht: 81 kg
Leeftijd: 56
Jas: IXS
Leren broek: Dainese
Laarzen: Forma Adventure
Waterrugzak: Kriega
Helm: HJC
Handschoenen: Furygan

Deel op Social Media: