Oumbouk blog

Dag 86 - Kyoto > Iwata

Zondag 23 juli (86)

We gaan naar het ontbijt en daar staat een buffet ontbijt in Japanse en westerse uitvoering. Het is moeilijk om te kiezen en we genieten van het ontbijtje. Naast ons komt een gezin zitten met wee kleine kinderen. Ze spreken Duits en ik spreek ze aan. Voor Janny is dit even een familiemomentje maar ze zegt dat het de thee is.

Als het buikje vol is gaan we het bagage karretje halen. Het is druk bij de receptie er staat een klas jongeren uit Duitsland die gaan per fiets Kyoto verkennen. We dachten al wat doen al die fietsen bij de motoren. We gaan naar een tempel vlakbij het Hotel. Ik loop even naar binnen en neem wat foto’s. Als ik bij de poort sta komt net het Duitse gezin aan en ik vraag of ze van ons een foto wil maken en zo staan we er weer mooi op samen.

We gaan de stad uit. Het is aardig druk maar het verkeer rijdt lekker door. Alleen de verkeerslichten houden op. Ik wil naar de snelweg maar zie niet echt waar de opritten zijn. De weg is soms net een winkelstraat of autosalon. Het lijkt wel of heel de stad een grote winkel is. Na een klein uurtje stad rijden kunnen we eindelijk op gang komen op de snelweg. We rijden een stuk snelweg. Deze is hoog en gaat boven de stedelijke bebouwing uit. Net voordat we de snelweg weer verlaten maken we een koffiestop. Het is inmiddels gaan regenen. De motorparkeerplaats is overdekt en onder het genot van een bakje koffie en bananen muffin zien we het aardig regenen. De stops langs de snelweg zijn van alle gemakken voorzien en zijn de toiletten gratis en genoeg plaats. Ik telde geloof ik 26 plasbakken waarvan een aantal voor kinderen en voor minder validen. We maken een praatje met andere motorrijders en een van hen laat de buienradar zien en het ziet er toch wel nat uit. Maar we gaan verder en zonder regenpak. We verlaten de snelweg en rijden weer door de Japanse tuin. Groene rijstvelden en karakteristieke huisjes en regelmatig Japanse Shrines (soort tempeltjes) . Dan gaan we de heuvels in en schrikken er staat een man met een gele vlag te wapperen. We minderen snelheid. Dan volgen er waarschuwingsborden en dan een meneer met een zwaaistok en zegt dat we door kunnen rijden dan komen er werkzaamheden en komen we weer een mannetje tegen die doorzwaait naar ons het is een heel circus het aankondigen van werkzaamheden.

Het is mooi rijden en we slingeren door het beboste heuvellandschap. We rijden over een bruggetje en zien allemaal mensen aan de rivier. Ze zwemmen, BBQ’en en recreëren aan de rivier. We gaan er naar toe. Het is een betaald strand maar we mogen even kijken. Het is zondag en zo te zien gezins dag. Het is leuk om de kinderen in het water te zien of het vuur aan te wakkeren. We gaan weer verder en zien dit soort plaatsen meer en het is gezellig druk. We rijden een tunnel in van 4,5 km en als we eruit zijn is het recreëren voorbij en zijn we in de voorstad van Nagoya. Met 2,6 milj. Inwoners de vierde stad van Japan. Ik ben nog steeds op zoek naar een Japanse stekker als ik een grote winkel zie. We zetten de motoren voor de deur en ik ga naar binnen. Het is een groot geheel. Waar te zoeken? Ik zie beneden kleding. Dan zal de elektronica boven zijn. Ik neem de roltrap en zie daar nog meer kleding. Ik kijk naar achteren en zie wat huishoudelijke spullen en loop die richting uit. Als ik daar heen loop zie ik wat telefoon stekkers en ik ga kijken. Daarnaast hangen Japanse verbinding stekkers. Ik zit in de buurt nu even goed kijken en jawel een Japanse stekker die ik aan mijn powercube kan schroeven. Zo kan ik vanavond alles weer opladen om morgen vol geladen naar Yamaha te kunnen gaan J .

We gaan verder en komen op de Express way van Nagoya. Wat en weg is dat. Niet veel verkeer en dwars door de stad. Dan weer hoog boven de grond en dan weer kilometers lange tunnels onder de stad. We zijn er zo doorheen. We zitten op de juiste Expressway. Ik zie achter Janny een andere motorrijder die even langszij komt en gedag zegt en gaat daarna weer achter ons rijden. We moeten nog een keer afslaan naar een andere Express way en dan gaat het fout ik ga verkeerd. Na 2 km kunnen we eraf en gaan door het tolpoortje. De Japanse motorrijder is ook afgeslagen en wacht op ons. We hebben een kort praatje en ik vraag hoe ik terug moet. Het was een spaghetti aan wegen. Hij zegt welke Expressway we moeten volgen en we gaan weer een kaartje trekken voor de snelweg. Volgens mijn richting gevoel gaan we verkeerd en ik zit in mijzelf een beetje te mompelen als de snelweg een hele draai maakt en we toch goed zitten. Het is een driebaansweg en het schiet lekker op. We moeten nog een keer tanken en een bakje koffie drinken maar er komt geen gelegenheid. Vlak voor de stad Hammamadsu komt er een Benzinepomp en koffiegelegenheid. We rijden naar de pomp. Daar staat dan een mevrouw die naar je zwaait en geeft je aanwijzingen wanneer je moet stoppen. Vriendelijk komt ze vragen welke benzine we willen en tankt met een mors doekje bij de hand de motoren vol. Dan loop ik mee naar de kassa tussen de pompen. Het geld doet ze in een apparaat en het wissel geld komt er vanzelf uit. Tanken klaar op naar de koffie. We rijden door en gaan de snelweg over. Het is een gezamenlijke winkel, koffie en eetplaats wel met gescheiden parkeerplaats. Dan staat er een verkeersmeneer te zwaaien waar ik heen moet, dan weer een verkeersmeneer die zwaait waarheen en zo komen we langs verkeersmeneer drie bij de overdekte motorparkeerplaats. Het is een drukte in de winkels en eet gelegenheden. We gaan een bakje koffie drinken en aanschouwen het geheel aandachtig. Het is een gestructureerde drukte en het is gezellig. We hebben weer een praatje met wat motorrijders en een daarvan heeft oma op zijn Goldwing mee. We moeten tocht echt door en we gaan de snelweg weer op. Na ruim kwartiertje zijn we bij de afslag Iwata en zien we het Hotel al snel staan. We checken in en na de opfris sessie naar het naastgelegen Italiaans restaurant waar we heerlijk hebben gegeten. Nu ons voorbereiden op morgen het bezoek aan Yamaha.